Dissertação

Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima

This study was developed in the research line Teacher Training and Educational Practices of the Graduate Program in Education at the Federal University of Roraima - UFRR. It aims to analyze the challenges faced by teachers in teaching Mathematics in 5th grade classes in Public Schools in the city of...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Luciano Moreira dos Santos
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Roraima 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/833
id oai:repositorio.ufrr.br:prefix-833
recordtype dspace
spelling oai:repositorio.ufrr.br:prefix-8332024-04-23T12:34:19Z Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima The challenges of teaching mathematics in the 5th Year classes of elementary school in the context of public schools in the Municipality of Rorainópolis, Roraima Silva, Luciano Moreira dos Santos Rocha, Sheila de Fátima Mangoli http://lattes.cnpq.br/5408527161295821 Ensino de matemática Professores polivalentes Formação docente Mathematics teaching Multipurpose teachers Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study was developed in the research line Teacher Training and Educational Practices of the Graduate Program in Education at the Federal University of Roraima - UFRR. It aims to analyze the challenges faced by teachers in teaching Mathematics in 5th grade classes in Public Schools in the city of Rorainópolis - Roraima. This was field research, carried out through a qualitative approach, using as instruments of data collection the questionnaire and the semi-structured interview, both addressed to teachers of 5th grade classes in the city of Rorainópolis. The data collected were analyzed through the Textual Discourse Analysis - TDA, which was developed in three phases, the first being the unitarization process, which consisted of deconstructing the texts into units of meaning. In the second phase of the TDA, the categorization process was developed, and the units of meaning were sorted and grouped into units of similar meanings. The last phase of the TDA consisted in the process of elaborating the meta-texts through the final categories that were transformed into a set of texts with the purpose of seeking to express new understandings about the theme of the study. The research revealed that the main challenges faced by multipurpose teachers in the teaching of mathematics in the city of Rorainópolis can be summarized in three main areas: the lack of mathematical training of multipurpose teachers, the lack of teaching strategies and resources for teaching mathematics, and the absence of family support for school activities. This study contributed to our understanding of the challenges of mathematics teaching that multipurpose teachers experience in their daily lives, from the teachers' perspective. Este estudo foi desenvolvido na linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas Educativas do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima - UFRR. Teve como objetivo analisar os desafios enfrentados pelos professores no ensino de Matemática nas turmas do 5º ano do Ensino Fundamental das Escolas Públicas do Município de Rorainópolis – Roraima. Tratou-se de uma pesquisa de campo, realizada por meio de uma abordagem qualitativa, utilizando como instrumentos de coleta de dados, o questionário e a entrevista semiestruturada, sendo ambos direcionados aos professores polivalentes das turmas do 5º ano do município de Rorainópolis. Os dados coletados foram analisados por meio da Análise Textual Discursiva - ATD, que foi desenvolvida em três fases, sendo a primeira, o processo de unitarização, que consistiu em desconstruir os textos em unidades de significados. Na segunda fase da ATD foi desenvolvido o processo de categorização, sendo que as unidades de significados foram ordenadas e agrupadas em unidades de significados semelhantes. A última fase da ATD consistiu no processo de elaboração dos metatextos por meio das categorias finais que foram transformadas em um conjunto de textos com a finalidade de buscar expressar novas compreensões acerca da temática de estudo. A pesquisa revelou que os principais desafios enfrentados pelos professores polivalentes no ensino de Matemática na cidade de Rorainópolis se resumem em três: fragilidade da formação matemática dos professores polivalentes; carência de estratégias e recursos didáticos para o ensino de Matemática e a ausência da família no acompanhamento das atividades escolares. Este estudo contribuiu para compreendermos os desafios vivenciados no dia a dia do ensino de Matemática, pela perspectiva dos professores polivalentes. Agência 1 2023-01-11T20:38:57Z 2023 2023-01-11T20:38:57Z 2022 Dissertação SILVA, Luciano Moreira dos Santos. Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima. 2022. 102 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2022. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/833 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGEDUC - Programa de Pós-Graduação em Educação UFRR
institution Repositório Institucional - Universidade Federa de Roraima - UFRR
collection DSpace
language por
topic Ensino de matemática
Professores polivalentes
Formação docente
Mathematics teaching
Multipurpose teachers
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Ensino de matemática
Professores polivalentes
Formação docente
Mathematics teaching
Multipurpose teachers
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Luciano Moreira dos Santos
Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima
topic_facet Ensino de matemática
Professores polivalentes
Formação docente
Mathematics teaching
Multipurpose teachers
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study was developed in the research line Teacher Training and Educational Practices of the Graduate Program in Education at the Federal University of Roraima - UFRR. It aims to analyze the challenges faced by teachers in teaching Mathematics in 5th grade classes in Public Schools in the city of Rorainópolis - Roraima. This was field research, carried out through a qualitative approach, using as instruments of data collection the questionnaire and the semi-structured interview, both addressed to teachers of 5th grade classes in the city of Rorainópolis. The data collected were analyzed through the Textual Discourse Analysis - TDA, which was developed in three phases, the first being the unitarization process, which consisted of deconstructing the texts into units of meaning. In the second phase of the TDA, the categorization process was developed, and the units of meaning were sorted and grouped into units of similar meanings. The last phase of the TDA consisted in the process of elaborating the meta-texts through the final categories that were transformed into a set of texts with the purpose of seeking to express new understandings about the theme of the study. The research revealed that the main challenges faced by multipurpose teachers in the teaching of mathematics in the city of Rorainópolis can be summarized in three main areas: the lack of mathematical training of multipurpose teachers, the lack of teaching strategies and resources for teaching mathematics, and the absence of family support for school activities. This study contributed to our understanding of the challenges of mathematics teaching that multipurpose teachers experience in their daily lives, from the teachers' perspective.
author_additional Rocha, Sheila de Fátima Mangoli
author_additionalStr Rocha, Sheila de Fátima Mangoli
format Dissertação
author Silva, Luciano Moreira dos Santos
title Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima
title_short Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima
title_full Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima
title_fullStr Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima
title_full_unstemmed Os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º Ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do Município de Rorainópolis, Roraima
title_sort os desafios do ensino de matemática nas turmas do 5º ano do ensino fundamental no contexto das escolas públicas do município de rorainópolis, roraima
publisher Universidade Federal de Roraima
publishDate 2023
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/833
_version_ 1797199237935529984
score 11.653393