Dissertação

Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO

The National Program of Educational Technology - PROINFO is a program with the objective of promoting the pedagogical use of information technology in the public basic education network. The program takes computers, digital resources and educational content to schools. On the other hand, states, Fed...

ver descrição completa

Autor principal: Rodrigues, Roberto Nunes
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1170
id ir-11612-1170
recordtype dspace
spelling ir-11612-11702019-05-25T06:28:45Z Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO Rodrigues, Roberto Nunes Silva, Mônica Aparecida da Rocha PROINFO; Ensino Fundamental; Política Pública; Elementary School; Public Policy CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA The National Program of Educational Technology - PROINFO is a program with the objective of promoting the pedagogical use of information technology in the public basic education network. The program takes computers, digital resources and educational content to schools. On the other hand, states, Federal District and municipalities must guarantee the adequate structure to receive laboratories and train educators to use the technologies. This paper aims to analyze the effectiveness of PROINFO, in terms of digital inclusion and pedagogical support, in primary schools in the final years, in the municipality of Gurupi-Tocantins. The research is qualitative and quantitative in nature with data collection through bibliographical and documentary research, questionnaires to students and semi-structured interviews with Municipal Education Secretary, directors, coordinators, managers and teachers. For data analysis, the techniques of content analysis and triangulation were used. It is evidenced that the Municipality of Gurupi has the technological resources, that is to say, laboratories equipped, although sometimes, not so modern, that are placed at the disposal of the schools and, consequently, of the students and teachers. However, in general, such laboratories are not used to fully meet the original objectives of the program, mainly because of the lack of adequate training of teachers. According to the results of the interviews and questionnaires, there are possibilities for improvement in many ways. It is necessary to reorganize and direct the use of technological resources of PROINFO as a pedagogical tool, so that it can reflect in teaching-learning. Frequent use of these resources by students and the community can make the school a center for disseminating digital inclusion. It is not enough to have machines and make different use of what was proposed or simply not to use. In analyzing the effectiveness of the National Educational Technology Program (PROINFO) in the Municipality of Gurupi-TO, it was concluded that the Program is partially effective in fulfilling only the original objectives of the program, namely: digital and serve as a pedagogical support tool and, therefore, does not satisfactorily meet the students of the final years of Elementary School. O Programa Nacional de Tecnologia Educacional – PROINFO é um programa com o objetivo de promover o uso pedagógico da informática na rede pública de educação básica. O programa leva às escolas computadores, recursos digitais e conteúdos educacionais. Em contrapartida, estados, Distrito Federal e municípios devem garantir a estrutura adequada para receber os laboratórios e capacitar os educadores para uso das tecnologias. Este trabalho tem o intuito de analisar a eficácia do PROINFO, no que concerne à inclusão digital e ao apoio pedagógico, em escolas do Ensino Fundamental, nos anos finais, no Município de Gurupi-Tocantins. A pesquisa é de natureza quali-quantitativa com coleta de dados, por meio de pesquisa bibliográfica e documental, aplicação de questionários aos alunos e realização de entrevistas semi-estruturadas com Secretário de Educação Municipal, diretores, coordenadores, gestores e professores. Para análise dos dados, foram utilizadas as técnicas de análise de conteúdo e triangulação. Fica evidenciado que o Município de Gurupi tem os recursos tecnológicos, ou seja, laboratórios aparelhados, mesmo que, às vezes, não tão modernos, que são colocados à disposição das escolas e, consequentemente, dos alunos e professores. Porém, de um modo geral, tais laboratórios não são utilizados de maneira a atender plenamente aos objetivos originais do programa, principalmente, por falta de capacitação adequada dos professores. De acordo com os resultados das entrevistas e questionários, há possibilidades de melhoria, em muitos aspectos. É preciso reorganizar e direcionar a utilização dos recursos tecnológicos do PROINFO como ferramenta pedagógica, para que possa refletir no ensino-aprendizagem. A utilização frequente destes recursos por alunos e comunidade, pode tornar a escola em centro disseminador da inclusão digital. Não basta possuir máquinas e fazer o uso diferente do que foi proposto ou simplesmente não utilizar. Ao analisar a eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (PROINFO) no Município de Gurupi-TO, concluiu-se que o Programa é parcialmente eficaz, ao cumprir, apenas em parte, os objetivos originais do programa, que são: proporcionar a inclusão digital e servir como ferramenta de apoio pedagógico e, dessa forma, não atende de maneira satisfatória aos alunos dos anos finais do Ensino Fundamental. 2019-05-08T19:05:18Z 2019-05-08T19:05:18Z 2019-02-27 Dissertação RODRIGUES, Roberto Nunes. Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO. 2019. 127f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Palmas, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1170 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas - Gespol Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic PROINFO; Ensino Fundamental; Política Pública; Elementary School; Public Policy
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
spellingShingle PROINFO; Ensino Fundamental; Política Pública; Elementary School; Public Policy
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
Rodrigues, Roberto Nunes
Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO
topic_facet PROINFO; Ensino Fundamental; Política Pública; Elementary School; Public Policy
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA
description The National Program of Educational Technology - PROINFO is a program with the objective of promoting the pedagogical use of information technology in the public basic education network. The program takes computers, digital resources and educational content to schools. On the other hand, states, Federal District and municipalities must guarantee the adequate structure to receive laboratories and train educators to use the technologies. This paper aims to analyze the effectiveness of PROINFO, in terms of digital inclusion and pedagogical support, in primary schools in the final years, in the municipality of Gurupi-Tocantins. The research is qualitative and quantitative in nature with data collection through bibliographical and documentary research, questionnaires to students and semi-structured interviews with Municipal Education Secretary, directors, coordinators, managers and teachers. For data analysis, the techniques of content analysis and triangulation were used. It is evidenced that the Municipality of Gurupi has the technological resources, that is to say, laboratories equipped, although sometimes, not so modern, that are placed at the disposal of the schools and, consequently, of the students and teachers. However, in general, such laboratories are not used to fully meet the original objectives of the program, mainly because of the lack of adequate training of teachers. According to the results of the interviews and questionnaires, there are possibilities for improvement in many ways. It is necessary to reorganize and direct the use of technological resources of PROINFO as a pedagogical tool, so that it can reflect in teaching-learning. Frequent use of these resources by students and the community can make the school a center for disseminating digital inclusion. It is not enough to have machines and make different use of what was proposed or simply not to use. In analyzing the effectiveness of the National Educational Technology Program (PROINFO) in the Municipality of Gurupi-TO, it was concluded that the Program is partially effective in fulfilling only the original objectives of the program, namely: digital and serve as a pedagogical support tool and, therefore, does not satisfactorily meet the students of the final years of Elementary School.
author_additional Silva, Mônica Aparecida da Rocha
author_additionalStr Silva, Mônica Aparecida da Rocha
format Dissertação
author Rodrigues, Roberto Nunes
title Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO
title_short Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO
title_full Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO
title_fullStr Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO
title_full_unstemmed Avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) no município de Gurupi-TO
title_sort avaliação de políticas públicas de educação: uma análise da eficácia do programa nacional de tecnologia educacional (proinfo) no município de gurupi-to
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11612/1170
_version_ 1787134936029855744
score 11.755432