Monografia

O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon

The present work refers to the final result of a bibliographical research entitled "Sociocognitive development in early childhood education: the importance of playful activity in Wallon's perspective". The same is part of a bibliographic study that emerged during the process of the licenciatura cour...

ver descrição completa

Autor principal: Souza, Luana Soares de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2838
id ir-11612-2838
recordtype dspace
spelling ir-11612-28382021-08-17T06:05:22Z O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon Souza, Luana Soares de Stach-Haertel, Brigitte Úrsula Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon. Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon. The present work refers to the final result of a bibliographical research entitled "Sociocognitive development in early childhood education: the importance of playful activity in Wallon's perspective". The same is part of a bibliographic study that emerged during the process of the licenciatura course in pedagogy. Having as general objective to understand from a bibliographical study how the play activity in the perspective of Wallon contributes to the educational development of Early Childhood Education. To that end, we had the following problematic: How does play activity from Wallon's perspective contribute to the educational development of Early Childhood Education? In this way, seeking to answer the problematic presented here, we pondered the following specific objectives: To analyze the perspective of Wallon and his contributions in the educational development of the children of the children's education; to discuss the relevance of play to the educational development of children in early childhood education; and describe about caring, playing and educating in pedagogical practice in early childhood education. The work is structured in four chapters, which are organized in subtopics. In order to reach the objective of this work and thus to answer the problematic we had as theoretical contribution the following authors Alfandéry (2010); Friendmann (2012); Kishimoto (1997-1998-2003-2009); Wallon (2007); Vygostky (1991); Piaget (1971); Official Documents (1988-1996-1998); among other authors and documents that discuss the subject under discussion. Thus, the results showed that playing in the educational environment is not a mere pastime, and that educators need to be less directive, less controlled and more open to listen to what children talk, want, complain about and play invent. O presente trabalho refere-se ao resultado final de uma pesquisa bibliográfica com o título “O desenvolvimento sócio cognitivo na educação infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon”. O mesmo faz parte de um estudo bibliográfico que surgiu durante o processo do curso de licenciatura em pedagogia. Tendo como objetivo geral compreender a partir de um estudo bibliográfico de que forma a atividade lúdica na perspectiva de Wallon contribui para o desenvolvimento educacional da Educação Infantil. Para tanto, tivemos a seguinte problemática: De que forma a atividade lúdica na perspectiva de Wallon contribui com o desenvolvimento educacional da Educação Infantil? Desta forma, buscando responder a problemática aqui apresentada, ponderou-se nos seguintes objetivos específicos: Analisar a perspectiva de Wallon e suas contribuições no desenvolvimento educacional das crianças da educação infantil; discorrer acerca da relevância da brincadeira para o desenvolvimento educacional das crianças da educação infantil; e descrever acerca do cuidar, do brincar e do educar na prática pedagógica na educação infantil. O trabalho encontra-se estruturado em quatro capítulos, que por sua vez estão organizados em subtópicos. Para se atingir o objetivo desse trabalho e assim responder a problemática tivemos como aporte teórico os seguintes autores Alfandéry (2010); Friendmann (2012); Kishimoto (1997-1998-2003-2009); Wallon (2007); Vygostky (1991); Piaget (1971); Documentos Oficiais (1988- 1996-1998); dentre outros autores e documentos que discorrem acerca da temática em discussão. Desse modo, os resultados apresentaram que o ato de brincar no ambiente educativo não é um mero passatempo, e que os educadores precisam ser menos diretivos, menos controlados e mais abertos para ouvir o que as crianças conversam, desejam, do que reclamam e que brincadeiras inventam. 2021-06-22T17:48:03Z 2021-06-22T17:48:03Z 2021-06-22 Monografia SOUZA, Luana Soares de. O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon. 2018. 48 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2018. http://hdl.handle.net/11612/2838 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema Pedagogia Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon.
Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon.
spellingShingle Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon.
Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon.
Souza, Luana Soares de
O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon
topic_facet Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon.
Brincadeira; Educação Infantil; Aprendizagem; Perspectiva de Wallon.
description The present work refers to the final result of a bibliographical research entitled "Sociocognitive development in early childhood education: the importance of playful activity in Wallon's perspective". The same is part of a bibliographic study that emerged during the process of the licenciatura course in pedagogy. Having as general objective to understand from a bibliographical study how the play activity in the perspective of Wallon contributes to the educational development of Early Childhood Education. To that end, we had the following problematic: How does play activity from Wallon's perspective contribute to the educational development of Early Childhood Education? In this way, seeking to answer the problematic presented here, we pondered the following specific objectives: To analyze the perspective of Wallon and his contributions in the educational development of the children of the children's education; to discuss the relevance of play to the educational development of children in early childhood education; and describe about caring, playing and educating in pedagogical practice in early childhood education. The work is structured in four chapters, which are organized in subtopics. In order to reach the objective of this work and thus to answer the problematic we had as theoretical contribution the following authors Alfandéry (2010); Friendmann (2012); Kishimoto (1997-1998-2003-2009); Wallon (2007); Vygostky (1991); Piaget (1971); Official Documents (1988-1996-1998); among other authors and documents that discuss the subject under discussion. Thus, the results showed that playing in the educational environment is not a mere pastime, and that educators need to be less directive, less controlled and more open to listen to what children talk, want, complain about and play invent.
author_additional Stach-Haertel, Brigitte Úrsula
author_additionalStr Stach-Haertel, Brigitte Úrsula
format Monografia
author Souza, Luana Soares de
title O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon
title_short O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon
title_full O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon
title_fullStr O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon
title_full_unstemmed O desenvolvimento sócio cognitivo na Educação Infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de Wallon
title_sort o desenvolvimento sócio cognitivo na educação infantil: a importância da atividade lúdica na perspectiva de wallon
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2838
_version_ 1787134514455117824
score 11.653393