/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica
This work aimed to present the development of reading classes from the perspective of active methodologies. For that, we started from experiences of reading classes of narrative texts developed from mental maps with elementary school students. In order to develop this study, we pursue the foll...
Autor principal: | Duarte, Andreia Rodrigues |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3043 |
id |
ir-11612-3043 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-30432021-08-28T06:00:57Z Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica Duarte, Andreia Rodrigues Leite, João de Deus Intervenção na Prática; Leitura Literária; Mapa Mental; Intervention in Practice; Literary Reading; Mental map CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This work aimed to present the development of reading classes from the perspective of active methodologies. For that, we started from experiences of reading classes of narrative texts developed from mental maps with elementary school students. In order to develop this study, we pursue the following objectives: the general objective is to discuss the application of active methodologies in interface with reading, in order to seek changes to the fruitful and innovative pedagogical practice, followed by specific objectives, based on what follows : seek the solution of a collective issue, which is the use of an innovative methodology, to work with reading and interpreting texts; observe what has been happening in terms of applying methodologies, giving the respondents' perception of the reality of their own classroom; check that the active methodologies contribute to a good interpretation of the readings performed; seek information on reading, its importance and specifications, aiming to create a culture of reading in the group involved with the research; experiencing a reading wheel using a literary narrative, emphasizing the elements that compose it in the narrative sequence and interpreting the narrated story through a mental map. In this context, the execution of a project requires an answer, resulting in the following question: will the result of this action research, make it possible to advance the student's knowledge and development with the use of active methodology? Does the teacher have a methodological update, aiming at more productive results in the execution of his work with active methodologies? Faced with the hypothesis, in view of the difficulties related to the teaching and learning process, working with active methodologies, aiming to make the student protagonist by the search for knowledge, consists of a proficient strategy, with regard to an effective and reading practice. O presente trabalho teve como objetivo apresentar o desenvolvimento de aulas de leitura na perspectiva de metodologias ativas. Para isso, partimos de vivências de aulas de leitura de textos narrativos desenvolvidas com base em mapas mentais com alunos do Ensino Fundamental. Para desenvolvermos este estudo, perseguimos os seguintes objetivos: o objetivo é discutir sobre a aplicação de metodologias ativas em interface com a leitura, com o intuito de buscar mudanças para a prática pedagógica profícua e inovadora, seguido pelos objetivos específicos, alicerçados no que segue: buscar a solução de uma questão coletiva, que é a utilização de uma metodologia inovadora, para trabalhar com leitura e interpretação de textos; observar o que vem acontecendo como a aplicação de metodologias, conferindo a percepção dos pesquisados, sobre a realidade de sua própria sala de aula; conferir que as metodologias ativas contribuem para uma boa interpretação das leituras realizadas; buscar informações sobre leitura, sua importância e especificações, objetivando criar uma cultura da leitura no grupo envolvido com a pesquisa; vivenciar uma roda de leitura utilizando uma narrativa literária, ressaltando na sequência narrativa os elementos que a compõe e interpretando por meio de um mapa mental a história narrada. Neste contexto, a execução de um projeto exige uma resposta, resultando na seguinte indagação: o resultado desta pesquisa-ação, possibilitará o avanço de conhecimentos e desenvolvimento do aluno com o uso de metodologia ativa? O docente possui atualização metodológica, visando resultados mais produtivos na execução do seu trabalho com metodologias ativas? Perante a hipótese, diante das dificuldades relacionadas ao processo de ensino-aprendizagem, trabalhar com metodologias ativas, visando tornar o aluno protagonista pela busca do conhecimento, consiste numa estratégia proficiente, no que se refere a uma prática leitora e eficaz. 2021-08-27T18:05:57Z 2021-08-27T18:05:57Z 2020-12-30 Dissertação DUARTE, Andreia Rodrigues. Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica. 2021.105f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Araguaína, 2021 http://hdl.handle.net/11612/3043 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Letras - ProfLetras Araguaína |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Intervenção na Prática; Leitura Literária; Mapa Mental; Intervention in Practice; Literary Reading; Mental map CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Intervenção na Prática; Leitura Literária; Mapa Mental; Intervention in Practice; Literary Reading; Mental map CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Duarte, Andreia Rodrigues Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica |
topic_facet |
Intervenção na Prática; Leitura Literária; Mapa Mental; Intervention in Practice; Literary Reading; Mental map CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
This work aimed to present the development of reading classes from the perspective
of active methodologies. For that, we started from experiences of reading classes of
narrative texts developed from mental maps with elementary school students. In order
to develop this study, we pursue the following objectives: the general objective is to
discuss the application of active methodologies in interface with reading, in order to
seek changes to the fruitful and innovative pedagogical practice, followed by specific
objectives, based on what follows : seek the solution of a collective issue, which is the
use of an innovative methodology, to work with reading and interpreting texts; observe
what has been happening in terms of applying methodologies, giving the respondents'
perception of the reality of their own classroom; check that the active methodologies
contribute to a good interpretation of the readings performed; seek information on
reading, its importance and specifications, aiming to create a culture of reading in the
group involved with the research; experiencing a reading wheel using a literary
narrative, emphasizing the elements that compose it in the narrative sequence and
interpreting the narrated story through a mental map. In this context, the execution of
a project requires an answer, resulting in the following question: will the result of this
action research, make it possible to advance the student's knowledge and
development with the use of active methodology? Does the teacher have a
methodological update, aiming at more productive results in the execution of his work
with active methodologies? Faced with the hypothesis, in view of the difficulties related
to the teaching and learning process, working with active methodologies, aiming to
make the student protagonist by the search for knowledge, consists of a proficient
strategy, with regard to an effective and reading practice. |
author_additional |
Leite, João de Deus |
author_additionalStr |
Leite, João de Deus |
format |
Dissertação |
author |
Duarte, Andreia Rodrigues |
title |
Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica |
title_short |
Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica |
title_full |
Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica |
title_fullStr |
Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica |
title_full_unstemmed |
Metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica |
title_sort |
metodologia ativa e leitura: interfaces necessárias para a mudança da prática pedagógica |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3043 |
_version_ |
1787134105555566592 |
score |
11.755432 |