/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil
This study addresses the games and practices and practices of teachers in Early Childhood Education, having as main focus to understand how are the practices of teachers who work in this stage of teaching, in schools in the city of Arraias-TO. More specifically, we try to apprehend the main benef...
Autor principal: | FARIAS, Lidení Pereira |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3319 |
id |
ir-11612-3319 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-33192021-11-13T06:01:19Z Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil FARIAS, Lidení Pereira SILVA, Giane Maria da Jogos Educação Infantil Brincadeira Interações Práticas Pedagógicas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This study addresses the games and practices and practices of teachers in Early Childhood Education, having as main focus to understand how are the practices of teachers who work in this stage of teaching, in schools in the city of Arraias-TO. More specifically, we try to apprehend the main benefits of games and play for the integral education of the child, as well as to identify the learning objectives listed by teachers in relation to games and play in their practice. We conducted a survey in the UFT library, Arraias campus, in search of TCC that discussed the themes games and play of the university's, between 2013 and 2018. As a theoretical framework, adopted the studies made by Kishimoto (2010), Brougère (1998) and some official documents, such as RCNEI (1998), DCNEI (2013), BNCC (2017), among others. This study used the qualitative approach, using as an instrument for data collection an online questionnaire produced from Google Forms. The research was carried out with five professionals from two different institutions: a public school and a teaching cooperative. This work enabled us to understand the teachers' view on games and play and, mainly, on the benefits they bring to the child's development. Through this study, it was possible to perceive that teachers believe and defend the importance of playing for the teaching and learning of the child and we could see, through the answers, that games and play are inserted in the work methodology, even with the lack of space and toys, as they claim that the child can still play with these limitations. Este estudo aborda os jogos e brincadeiras e as práticas de professores na Educação Infantil, tendo como foco principal compreender como são as práticas dos professores que atuam nesta etapa de ensino, em escolas do município de Arraias-TO. Mais especificamente, tentamos apreender os principais benefícios dos jogos e das brincadeiras para a formação integral da criança, bem como identificar os objetivos de aprendizagem elencados pelos professores em relação aos jogos e às brincadeiras na sua prática. Fizemos um levantamento na biblioteca da UFT, campus de Arraias, em busca de TCC que discutiam sobre os temas jogos e brincadeiras defendidos da universidade entre os anos de 2013 a 2018. Como referencial teórico, adotamos os estudos feitos por Kishimoto (2010), Brougère (1998) e alguns documentos oficiais, como o RCNEI (1998), as DCNEI (2013), a BNCC (2017), dentre outros. Este estudo fez uso da abordagem qualitativa pesquisa de campo, utilizando como instrumento para a coleta de dados um questionário online produzido a partir do Google Formulários. A pesquisa foi feita com cinco profissionais de duas instituições distintas: uma escola pública e uma cooperativa de ensino. Esse trabalho nos possibilitou compreender a visão dos professores sobre os jogos e brincadeiras e, principalmente, sobre os benefícios que eles trazem para o desenvolvimento da criança. Através desse estudo, foi possível perceber que os professores acreditam e defendem a importância do brincar para o ensino e aprendizagem da criança e pudemos notar, através das respostas, que os jogos e a brincadeira estão inseridos na metodologia de trabalho, mesmo com a falta de espaço e de brinquedos, pois afirmam que a criança ainda consegue brincar com essas limitações. 2021-11-12T18:23:36Z 2021-11-12T18:23:36Z 2021-04-16 Monografia FARIAS, Leidiane Silva. Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil. 2021. 45 f. Monografia de Graduação - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2021. http://hdl.handle.net/11612/3319 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Jogos Educação Infantil Brincadeira Interações Práticas Pedagógicas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Jogos Educação Infantil Brincadeira Interações Práticas Pedagógicas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO FARIAS, Lidení Pereira Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil |
topic_facet |
Jogos Educação Infantil Brincadeira Interações Práticas Pedagógicas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study addresses the games and practices and practices of teachers in Early Childhood
Education, having as main focus to understand how are the practices of teachers who work in
this stage of teaching, in schools in the city of Arraias-TO. More specifically, we try to
apprehend the main benefits of games and play for the integral education of the child, as well
as to identify the learning objectives listed by teachers in relation to games and play in their
practice. We conducted a survey in the UFT library, Arraias campus, in search of TCC that
discussed the themes games and play of the university's, between 2013 and 2018. As a
theoretical framework, adopted the studies made by Kishimoto (2010), Brougère (1998) and
some official documents, such as RCNEI (1998), DCNEI (2013), BNCC (2017), among
others. This study used the qualitative approach, using as an instrument for data collection an
online questionnaire produced from Google Forms. The research was carried out with five
professionals from two different institutions: a public school and a teaching cooperative. This
work enabled us to understand the teachers' view on games and play and, mainly, on the
benefits they bring to the child's development. Through this study, it was possible to perceive
that teachers believe and defend the importance of playing for the teaching and learning of the
child and we could see, through the answers, that games and play are inserted in the work
methodology, even with the lack of space and toys, as they claim that the child can still play
with these limitations. |
author_additional |
SILVA, Giane Maria da |
author_additionalStr |
SILVA, Giane Maria da |
format |
Monografia |
author |
FARIAS, Lidení Pereira |
title |
Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil |
title_short |
Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil |
title_full |
Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil |
title_fullStr |
Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
Jogos e Brincadeiras: Práticas Pedagógicas de Professores na Educação Infantil |
title_sort |
jogos e brincadeiras: práticas pedagógicas de professores na educação infantil |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3319 |
_version_ |
1787134083825926144 |
score |
11.675608 |