Artigo

O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia

This research presents as its central theme the relevance of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships - PIBID/CAPES, in the initial education of Geography teachers, it has as general goal to present the contributions of the referred Program to the training of teachers at the...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Jayane de Sousa
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3915
id ir-11612-3915
recordtype dspace
spelling ir-11612-39152022-05-13T06:01:36Z O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia Silva, Jayane de Sousa Bispo, Marcileia Oliveira Ensino de Geografia PIBID Oficinas lúdicas Formação de professores Geography Teaching Ludic workshops Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA This research presents as its central theme the relevance of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships - PIBID/CAPES, in the initial education of Geography teachers, it has as general goal to present the contributions of the referred Program to the training of teachers at the Federal University of Tocantins – UFT, in the Geography course at the Porto Nacional Campus. The specific objectives of this paper were: identify the challenges of PIBID, above all, pointing out the points to be improved in the program, and also, present the perspective of ex-pibidian scholarship holders from 2018 to 2019, regarding to the impact of the project on their profession- al training. The present paper brings an approach about the ludic workshops developed by the geography PIBID scholarship holders, Porto Nacional campus, with the students of the basic edu- cation. As for the methodology, this is an exploratory research with a qualitative approach. The data survey was conducted by a questionnaire, with a sample of 18 former Geography Pibidian students, out of the total of 24 academics who participated in the PIBID in the period from 2018 to 2019. Also, for the theoretical construction of the research, bibliographic researches were done. The survey results showed that the PIBID impacted the participants' education in several aspects: social, academic and professional. Esta pesquisa apresenta como tema central a relevância do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/CAPES, na formação inicial de professores de Geografia e tem como objetivo geral apresentar as contribuições do referido Programa, à formação de professores da Universidade Federal do Tocantins – UFT, no curso de Geografia no Campus Porto Nacional. Os objetivos específicos deste trabalho são: identificar os desafios do PIBID, sobretudo, apontando os pontos a serem melhorados no programa, e também, apresentar a perspectiva dos bolsistas expibidianos do período de 2018 a 2019, no que diz respeito ao impacto do projeto em sua formação profissional. O presente trabalho traz uma abordagem acerca das oficinas lúdicas desenvolvidas pelos bolsistas do PIBID em Geografia, Campus de Porto Nacional, com os alunosda Educação Básica. Quanto a metodologia, trata-se de uma pesquisa do tipo exploratória, com abordagem qualitativa. O levantamento de dados foi realizado por meio de um questionário, com uma amostra de 18 alunos ex-pibidianos da Geografia, do total de 24 acadêmicos que participaram do PIBID no período de 2018 a 2019. Também para a construção teórica da pesquisa foram realizadas pesquisas bibliográficas. Os resultados da pesquisa evidenciaram que o PIBID impactou nas formações dos participantes em vários aspectos: sociais, acadêmicos e profissionais. 2022-05-12T18:59:04Z 2022-05-12T18:59:04Z 2022-05-12 Artigo SILVA, Jayane de Sousa. O PIBID e sua relavância na formação de professores de geografia. 2021. 33 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/3915 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de Geografia
PIBID
Oficinas lúdicas
Formação de professores
Geography Teaching
Ludic workshops
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle Ensino de Geografia
PIBID
Oficinas lúdicas
Formação de professores
Geography Teaching
Ludic workshops
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Silva, Jayane de Sousa
O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia
topic_facet Ensino de Geografia
PIBID
Oficinas lúdicas
Formação de professores
Geography Teaching
Ludic workshops
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description This research presents as its central theme the relevance of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships - PIBID/CAPES, in the initial education of Geography teachers, it has as general goal to present the contributions of the referred Program to the training of teachers at the Federal University of Tocantins – UFT, in the Geography course at the Porto Nacional Campus. The specific objectives of this paper were: identify the challenges of PIBID, above all, pointing out the points to be improved in the program, and also, present the perspective of ex-pibidian scholarship holders from 2018 to 2019, regarding to the impact of the project on their profession- al training. The present paper brings an approach about the ludic workshops developed by the geography PIBID scholarship holders, Porto Nacional campus, with the students of the basic edu- cation. As for the methodology, this is an exploratory research with a qualitative approach. The data survey was conducted by a questionnaire, with a sample of 18 former Geography Pibidian students, out of the total of 24 academics who participated in the PIBID in the period from 2018 to 2019. Also, for the theoretical construction of the research, bibliographic researches were done. The survey results showed that the PIBID impacted the participants' education in several aspects: social, academic and professional.
author_additional Bispo, Marcileia Oliveira
author_additionalStr Bispo, Marcileia Oliveira
format Artigo
author Silva, Jayane de Sousa
title O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia
title_short O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia
title_full O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia
title_fullStr O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia
title_full_unstemmed O PIBID e sua relevância na formação de professores de geografia
title_sort o pibid e sua relevância na formação de professores de geografia
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3915
_version_ 1787134996805320704
score 11.653393