Monografia

As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO

The internship disciplines are part of the curricular grid of almost all undergraduate programs, because that is the moment when the academic has contact with his or her future practice area, in graduation courses, experiencing the school environment, observing the structures, management, in classr...

ver descrição completa

Autor principal: LIMA, Tarcisio dos Santos
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4786
id ir-11612-4786
recordtype dspace
spelling ir-11612-47862023-02-11T06:00:40Z As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO LIMA, Tarcisio dos Santos COSTA, Kênia Gonçalves Estágio Prática docente Ensino de Geografia Internship Training of the teachers Teaching geography CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA The internship disciplines are part of the curricular grid of almost all undergraduate programs, because that is the moment when the academic has contact with his or her future practice area, in graduation courses, experiencing the school environment, observing the structures, management, in classrooms and also participating in the bureaucratic facilities (class planning and filling daily reports) that will be part of the teaching performance. This research aims to reflect about the training of the teachers in teaching internship, for that it is fundamentally important bring about internship discussions, the report of an academic that has finished the four internships required by the Geography Course, completed in a public school, seeking to highlight the experiences lives in the four internships of the Geography Course of the Federal University in Tocantins, in the Colégio de Aplicação in Araguaina-TO. To understand this aim the structure was observed, the school‟s dynamic and functionality, in the period of the inquisitive internship in the project application. It was necessary to identify the geographic categories present in the issues taught in the classes and discuss the approach strategies. Highlight through the reports the effective teaching practice during the internships. This way show the results of the execution proposed by the internships, and the theoretical and practical reflections about the future working field, Teaching geography. This research highlights effectively the internship practices, showing methodologies that were and should be followed, so the internship can be contributory for teaching in school units As disciplinas de estágio fazem parte da grade curricular da grande maioria dos cursos de graduação, porque é nesse momento que o acadêmico terá o contato prático com a sua futura área de atuação profissional, nos cursos de licenciaturas com as vivências no âmbito escolar, nas observações da estrutura, gestão, em sala de aula e também participando dos trâmites burocráticos (planejamento de aula e preenchimentos de diários) que farão parte da atuação docente. A pesquisa caminhou no sentido de refletir a formação docente no âmbito dos estágios, devido a isso é de fundamental importância trazer para o cerne das discussões o estágio, o relato de experiências de um acadêmico que cumpriu os quatros estágios exigidos pelo Curso de Licenciatura em Geografia realizado em um colégio da rede pública de ensino, tendo como objetivo evidenciar as experiências nos quatros estágios do curso de geografia da Universidade Federal do Tocantins no Colégio de Aplicação em Araguaína – TO. Para atender esse objetivo observou-se a estrutura, dinâmica e funcionabilidade da unidade concedente do estágio, no período dos estágios investigativos e na aplicação do projeto. Foi necessário identificar as categorias geográficas presentes nos conteúdos abordados nas regências e discutir estratégias de abordagem. Evidenciar através dos relatos das regências a efetiva prática docente durante os estágios. Desta forma apresenta como resultados a execução propostas pelos estágios, bem como as reflexões teórico e práticas da futura área de atuação profissional, à docência em geografia. Desse modo este trabalho evidencia efetivamente as práticas de estágios, mostrando metodologias que foram e devem ser seguidas, para que o estágio seja contributivo ao ensino na uunidade escolar 2023-02-10T11:40:49Z 2023-02-10T11:40:49Z 2023-02-10 Monografia LIMA, Tarcisio dos Santos. As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO. 2019. 89 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Licenciatura em Geografia ) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2019 http://hdl.handle.net/11612/4786 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Estágio
Prática docente
Ensino de Geografia
Internship
Training of the teachers
Teaching geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle Estágio
Prática docente
Ensino de Geografia
Internship
Training of the teachers
Teaching geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
LIMA, Tarcisio dos Santos
As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO
topic_facet Estágio
Prática docente
Ensino de Geografia
Internship
Training of the teachers
Teaching geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The internship disciplines are part of the curricular grid of almost all undergraduate programs, because that is the moment when the academic has contact with his or her future practice area, in graduation courses, experiencing the school environment, observing the structures, management, in classrooms and also participating in the bureaucratic facilities (class planning and filling daily reports) that will be part of the teaching performance. This research aims to reflect about the training of the teachers in teaching internship, for that it is fundamentally important bring about internship discussions, the report of an academic that has finished the four internships required by the Geography Course, completed in a public school, seeking to highlight the experiences lives in the four internships of the Geography Course of the Federal University in Tocantins, in the Colégio de Aplicação in Araguaina-TO. To understand this aim the structure was observed, the school‟s dynamic and functionality, in the period of the inquisitive internship in the project application. It was necessary to identify the geographic categories present in the issues taught in the classes and discuss the approach strategies. Highlight through the reports the effective teaching practice during the internships. This way show the results of the execution proposed by the internships, and the theoretical and practical reflections about the future working field, Teaching geography. This research highlights effectively the internship practices, showing methodologies that were and should be followed, so the internship can be contributory for teaching in school units
author_additional COSTA, Kênia Gonçalves
author_additionalStr COSTA, Kênia Gonçalves
format Monografia
author LIMA, Tarcisio dos Santos
title As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO
title_short As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO
title_full As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO
title_fullStr As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO
title_full_unstemmed As experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de Araguaína – TO
title_sort as experiências de estágio no colégio de aplicação da cidade de araguaína – to
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4786
_version_ 1787134469118885888
score 11.653393