Monografia

Formação de professores de geografia e inclusão:

Special education is undergoing major changes. Due to the current moment, in which prevails the expansion of the use of Digital Technologies of Information and Communication - TDIC, it is necessary to understand how these tools can contribute to the inclusion of students with Special Educational...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Ana Caroline Pereira dos
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4891
id ir-11612-4891
recordtype dspace
spelling ir-11612-48912023-03-01T06:01:25Z Formação de professores de geografia e inclusão: tdic para o ensino de estudantes com necessidades educacionais especiais em escolas estaduais de raguaina-to. SANTOS, Ana Caroline Pereira dos QUEIROZ, Antônia Márcia Duarte Formação docente, Ensino de Geografia. Educação especial, Tecnologias, Ensino de Geografia, Teacher training, Special education, Technologies, Geography Teaching. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Special education is undergoing major changes. Due to the current moment, in which prevails the expansion of the use of Digital Technologies of Information and Communication - TDIC, it is necessary to understand how these tools can contribute to the inclusion of students with Special Educational Needs - SEN. Therefore, this study aimed to understand the relationship of technologies in education for students with SEN in state schools in Araguaína/TO. For this, we used the qualitative methodology, the instruments for data collection in this study were through documentary and descriptive research. For the theoretical understanding of special education, technologies and concepts covered in this study, we resorted to theorists such as: Damasceno and Filho (2002), Mantoan (2003), Queiroz (2016, 2021), Santos (1988, 2004) and other authors. We also searched for data in documents such as the National Curriculum Base for Initial and Continuing Teacher Education (2019), Special Education Glossary (MEC/SEESP, 2019, 2020), Geography Course PPC (UFT/ Campus Araguaína, 2009 and 2019) and Political Pedagogical Projects -PPP of state schools in Araguaína. In addition, using questionnaires, online interviews, and data from the lecture on Special and Inclusive Education offered by the Integrated Internship Project of the Geography Course (2021). From the analysis of these data, we found that despite the advance in the perception of the contributions of technologies to education, the scenario found in schools regarding the use of TDIC as tools for inclusive education is still uncertain, as evidenced by regional inequalities. On the one hand, the precariousness of schools, with the lack of equipment in school units, and on the other hand, the lack of professional preparation for the use of these tools in teaching practice. Thus, we point out as possible directions, actions such as courses and specializations, for the initial and continuing education of teachers, in order to enable them to use these tools, in addition to promoting scientific events focused on the theme of special education and TDIC. A educação especial passa por grandes mudanças. Em virtude do atual momento, no qual, impera a expansão do uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação-TDIC, é necessário entender como essas ferramentas podem contribuir para a inclusão dos estudantes com Necessidades Educacionais Especiais - NEEs. Diante disso, este estudo teve como objetivo compreender como é a relação das tecnologias no ensino para os estudantes com NEEs em escolas Estaduais de Araguaína/TO. Para isso, utilizamos a metodologia qualitativa, os instrumentos para a coleta de dados deste estudo deram-se por meio de pesquisa documental e descritiva. Para o entendimento teórico da educação especial, tecnologias e conceitos abordados nesta recorremos a teóricos como: Damasceno e Filho (2002), Mantoan (2003), Queiroz (2016, 2021), Santos (1988,2004) e outros autores. Também, buscamos dados em documentos como a Base Nacional curricular para formação inicial e continuada de professores (2019), Glossário da educação especial (MEC/SEESP, 2019, 2020), PPC do curso de Geografia (UFT/ Campus Araguaína, 2009 e 2019) e Projetos Políticos Pedagógicos -PPP de escolas estaduais de Araguaína. Além disso, recorremos a aplicação de questionários, entrevistas na modalidade on- line, e dados da palestra sobre Educação Especial e inclusiva ofertada pelo Projeto de Estágio integrado do Curso de Geografia (2021). A partir das análises desses dados, constatamos que apesar do avanço na percepção das contribuições das tecnologias para o ensino, o cenário encontrado nas escolas estaduais analisadas a respeito do uso das TDIC como ferramentas para o ensino inclusivo ainda é incerto, evidenciado pelas desigualdades regionais. De um lado, a precarização escolar, com a falta de equipamentos nas unidades escolares, e de outro a falta de preparo profissional para a utilização dessas ferramentas na prática docente. Assim, apontamos como possíveis direcionamentos, ações como cursos e especializações, para a formação inicial e continuada de professores, afim de capacitá-los a utilização dessas ferramentas, além de promoção de eventos científicos voltados a temática sobre a educação especial e TDIC. 2023-02-28T18:30:49Z 2023-02-28T18:30:49Z 2023-02-28 Monografia SANTOS, Ana Caroline Pereira dos. FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA E INCLUSÃO:: tdic para o ensino de estudantes com necessidades educacionais especiais em escolas estaduais de araguaína-to. 2021. 38 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Norte do Tocantins, Araguaína, 2021. http://hdl.handle.net/11612/4891 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Formação docente, Ensino de Geografia.
Educação especial,
Tecnologias,
Ensino de Geografia,
Teacher training,
Special education,
Technologies,
Geography Teaching.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Formação docente, Ensino de Geografia.
Educação especial,
Tecnologias,
Ensino de Geografia,
Teacher training,
Special education,
Technologies,
Geography Teaching.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
SANTOS, Ana Caroline Pereira dos
Formação de professores de geografia e inclusão:
topic_facet Formação docente, Ensino de Geografia.
Educação especial,
Tecnologias,
Ensino de Geografia,
Teacher training,
Special education,
Technologies,
Geography Teaching.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description Special education is undergoing major changes. Due to the current moment, in which prevails the expansion of the use of Digital Technologies of Information and Communication - TDIC, it is necessary to understand how these tools can contribute to the inclusion of students with Special Educational Needs - SEN. Therefore, this study aimed to understand the relationship of technologies in education for students with SEN in state schools in Araguaína/TO. For this, we used the qualitative methodology, the instruments for data collection in this study were through documentary and descriptive research. For the theoretical understanding of special education, technologies and concepts covered in this study, we resorted to theorists such as: Damasceno and Filho (2002), Mantoan (2003), Queiroz (2016, 2021), Santos (1988, 2004) and other authors. We also searched for data in documents such as the National Curriculum Base for Initial and Continuing Teacher Education (2019), Special Education Glossary (MEC/SEESP, 2019, 2020), Geography Course PPC (UFT/ Campus Araguaína, 2009 and 2019) and Political Pedagogical Projects -PPP of state schools in Araguaína. In addition, using questionnaires, online interviews, and data from the lecture on Special and Inclusive Education offered by the Integrated Internship Project of the Geography Course (2021). From the analysis of these data, we found that despite the advance in the perception of the contributions of technologies to education, the scenario found in schools regarding the use of TDIC as tools for inclusive education is still uncertain, as evidenced by regional inequalities. On the one hand, the precariousness of schools, with the lack of equipment in school units, and on the other hand, the lack of professional preparation for the use of these tools in teaching practice. Thus, we point out as possible directions, actions such as courses and specializations, for the initial and continuing education of teachers, in order to enable them to use these tools, in addition to promoting scientific events focused on the theme of special education and TDIC.
author_additional QUEIROZ, Antônia Márcia Duarte
author_additionalStr QUEIROZ, Antônia Márcia Duarte
format Monografia
author SANTOS, Ana Caroline Pereira dos
title Formação de professores de geografia e inclusão:
title_short Formação de professores de geografia e inclusão:
title_full Formação de professores de geografia e inclusão:
title_fullStr Formação de professores de geografia e inclusão:
title_full_unstemmed Formação de professores de geografia e inclusão:
title_sort formação de professores de geografia e inclusão:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4891
_version_ 1787134570937712640
score 11.675608