/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental.
This work presents notes of some of the causes of the difficulties of mathematical learning in Elementary School. And also on the use of games as a methodological proposal for the teaching of mathematics. The problem question was expressed in the sense of knowing what are the Tabmatic's contribut...
Autor principal: | SILVA, Aline Maira Miranda da |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5128 |
id |
ir-11612-5128 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-51282023-03-17T06:01:59Z Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. SILVA, Aline Maira Miranda da OLIVEIRA, Sinval de Jogos, Dificuldades de Aprendizagem, Operações aritméticas básicas, PIBID, Games, Learning difficulties, Basic arithmetic operations. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This work presents notes of some of the causes of the difficulties of mathematical learning in Elementary School. And also on the use of games as a methodological proposal for the teaching of mathematics. The problem question was expressed in the sense of knowing what are the Tabmatic's contributions to learning the four basic operations. The main objective was to test in the classroom the didactic potentialities of the same, and to identify how the students carried out the operations before the manipulation of the game. The application of this game took place in the form of a workshop at the State School Professor Alfredo Nasser located in Araguaína - TO (Brazil), with eighth grade students from elementary school. It was observed during the application of the workshop that students feel motivated to study mathematics when the dynamics of the class involves the playful. Este trabalho traz apontamentos de algumas das causas das dificuldades de aprendizagem matemática no Ensino Fundamental. E também sobre o uso de jogos como proposta metodológica para o ensino da matemática. A questão problema foi expressa no sentido de saber quais são as contribuições do Tabmatic para aprendizagem das quatro operações básicas. O objetivo principal foi testar em sala de aula as potencialidades didáticas do mesmo, e identificar como os alunos efetuaram as operações diante da manipulação do jogo. A aplicação desse jogo se deu na forma de oficina na Escola Estadual Professor Alfredo Nasser localizada em Araguaína – TO (Brasil), com alunos do oitavo ano do Ensino Fundamental. Foi observado durante a aplicação da oficina que os alunos sentem-se motivados a estudarem matemática quando a dinâmica da aula envolve o lúdico. Verificou-se que uma parte dos alunos não dominavam as operações básicas, e a operação que apresentou maior dificuldade foi a divisão. It was verified that a part of the students did not dominate the basic operations, and the operation that presented greater difficulty was the division. 2023-03-16T23:21:07Z 2023-03-16T23:21:07Z 2023-03-16 Monografia SILVA, Aline Maira Miranda da. UMA EXPERIÊNCIA COM O TABMATIC NO ENSINO FUNDAMENTAL. 2017. 30 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2017. http://hdl.handle.net/11612/5128 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Jogos, Dificuldades de Aprendizagem, Operações aritméticas básicas, PIBID, Games, Learning difficulties, Basic arithmetic operations. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Jogos, Dificuldades de Aprendizagem, Operações aritméticas básicas, PIBID, Games, Learning difficulties, Basic arithmetic operations. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA SILVA, Aline Maira Miranda da Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. |
topic_facet |
Jogos, Dificuldades de Aprendizagem, Operações aritméticas básicas, PIBID, Games, Learning difficulties, Basic arithmetic operations. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This work presents notes of some of the causes of the difficulties of mathematical learning in
Elementary School. And also on the use of games as a methodological proposal for the
teaching of mathematics. The problem question was expressed in the sense of knowing what
are the Tabmatic's contributions to learning the four basic operations. The main objective was
to test in the classroom the didactic potentialities of the same, and to identify how the students
carried out the operations before the manipulation of the game. The application of this game
took place in the form of a workshop at the State School Professor Alfredo Nasser located in
Araguaína - TO (Brazil), with eighth grade students from elementary school. It was observed
during the application of the workshop that students feel motivated to study mathematics
when the dynamics of the class involves the playful. |
author_additional |
OLIVEIRA, Sinval de |
author_additionalStr |
OLIVEIRA, Sinval de |
format |
Monografia |
author |
SILVA, Aline Maira Miranda da |
title |
Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. |
title_short |
Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. |
title_full |
Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. |
title_fullStr |
Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. |
title_full_unstemmed |
Uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. |
title_sort |
uma experiência com o tabmatic no ensino fundamental. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5128 |
_version_ |
1787134930046681088 |
score |
11.755432 |