Artigo

Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia

The research work presented aims to reflect on active methodologies for teaching Geography, taking into account the technological changes that are happening in the world, especially due to the new Corona Virus pandemic, which began in 2020 and which is still continues to date (June 2, 2022), which h...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Lucas Fernandes dos
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6263
id ir-11612-6263
recordtype dspace
spelling ir-11612-62632023-12-22T06:04:34Z Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia Santos, Lucas Fernandes dos Bispo, Marciléia de Oliveira Ensino de Geografia Metodologias ativas Aprendizagem Métodos Teaching Geography Active Methodologies Learning Method CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA The research work presented aims to reflect on active methodologies for teaching Geography, taking into account the technological changes that are happening in the world, especially due to the new Corona Virus pandemic, which began in 2020 and which is still continues to date (June 2, 2022), which has imposed remote teaching in Education on the world. And also the need to have a teaching method that keeps up with these changes. It was designed based on the experience gained in the classroom during the Geography degree training course at the Federal University of Tocantins, on the Porto Nacional campus, and also in the practical activities of the course's internship subjects, in which it was possible to observe the difficulty of Geography teachers in making classes more interesting to attract students' attention. Active methodologies aim to insert the student as the main subject of learning, committing to their learning at all stages, through individual or collective studies and are excellent tools to help with learning by placing the student as the protagonist of their knowledge. The research methodology was based on reading different sources: such as books and websites for theoretical construction and we also sought to find out from some Basic Education teachers in Porto Nacional, about active methodologies. All teachers who responded to the questionnaire agree that active methodologies are important for teaching and learning. They all stated that they use active methods in their classes and the results have been positive O trabalho de pesquisa que se apresenta, tem como objetivo refletir sobre as metodologias ativas para o ensino de Geografia, tendo em vista as alterações tecnológicas que está acontecendo no mundo, sobretudo em função da pandemia do novo Corona Vírus, iniciada em 2020 e que ainda segue até o momento (02 de junho de 2022), que impôs ao mundo o ensino remoto na Educação. E também a necessidade de se ter um método de ensino que acompanhe essas mudanças. Foi pensado com base na experiência obtida em sala de aula durante curso de formação de licenciatura em Geografia na Universidade Federal do Tocantins, no campus de Porto Nacional e também nas atividades práticas das disciplinas de estágios do curso, em que foi possível observar a dificuldade dos professores de Geografia em tornar as aulas mais interessantes para contar com a atenção dos alunos. As metodologias ativas têm como finalidade a inserção do aluno como principal sujeito da aprendizagem, comprometendo-se com seu aprendizado em todas as fases, através de estudos individuais ou coletivos e são excelentes ferramentas para ajudar no aprendizado colocando o aluno como protagonista do seu conhecimento. A metodologia de pesquisa deu-se a partir da leitura de diversas fontes: como livros e sites da internet para a construção teórica e também buscamos saber de alguns professores da Educação Básica de Porto Nacional sobre metodologias ativas. Todos os professores que responderam o questionário concordam que as metodologias ativas são importantes para o ensino e aprendizado todos afirmaram que que usa métodos ativos em suas aulas e os resultados tem sido positivo.Procuramos docentes de Geografia de sete (7 ) escolas públicas de Porto Nacional, sendo uma (1) escola pública federal e seis (6) escolas públicas estaduais, para responderem a um questionário sobre o uso de metodologias ativas sem ala de aula. 2023-12-21T15:45:07Z 2023-12-21T15:45:07Z 2023-12-21 Artigo SANTOS, Lucas Fernandes dos. Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia. 2022. 22 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6263 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::BACHARELADO::GEOGRAFIA Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de Geografia
Metodologias ativas
Aprendizagem
Métodos
Teaching Geography
Active Methodologies
Learning
Method
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle Ensino de Geografia
Metodologias ativas
Aprendizagem
Métodos
Teaching Geography
Active Methodologies
Learning
Method
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Santos, Lucas Fernandes dos
Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia
topic_facet Ensino de Geografia
Metodologias ativas
Aprendizagem
Métodos
Teaching Geography
Active Methodologies
Learning
Method
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The research work presented aims to reflect on active methodologies for teaching Geography, taking into account the technological changes that are happening in the world, especially due to the new Corona Virus pandemic, which began in 2020 and which is still continues to date (June 2, 2022), which has imposed remote teaching in Education on the world. And also the need to have a teaching method that keeps up with these changes. It was designed based on the experience gained in the classroom during the Geography degree training course at the Federal University of Tocantins, on the Porto Nacional campus, and also in the practical activities of the course's internship subjects, in which it was possible to observe the difficulty of Geography teachers in making classes more interesting to attract students' attention. Active methodologies aim to insert the student as the main subject of learning, committing to their learning at all stages, through individual or collective studies and are excellent tools to help with learning by placing the student as the protagonist of their knowledge. The research methodology was based on reading different sources: such as books and websites for theoretical construction and we also sought to find out from some Basic Education teachers in Porto Nacional, about active methodologies. All teachers who responded to the questionnaire agree that active methodologies are important for teaching and learning. They all stated that they use active methods in their classes and the results have been positive
author_additional Bispo, Marciléia de Oliveira
author_additionalStr Bispo, Marciléia de Oliveira
format Artigo
author Santos, Lucas Fernandes dos
title Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia
title_short Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia
title_full Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia
title_fullStr Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia
title_full_unstemmed Reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em Geografia
title_sort reflexões sobre o uso de metodologias ativas no ensino em geografia
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/6263
_version_ 1787134965650030592
score 11.653393