Artigo

A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes

Assessment of the teaching-learning process, necessary for the educator and the student, enabling better understanding and planning in order to provide more effective results for the development of both, especially the student. Tool that analyzes the method, the application, as well as the result, p...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Elton Alves dos
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/7077
id ir-11612-7077
recordtype dspace
spelling ir-11612-70772024-10-26T06:03:19Z A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes Santos, Elton Alves dos Souza, Luciane Silva de Avaliação da aprendizagem BDTD Ensino e aprendizagem Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Assessment of the teaching-learning process, necessary for the educator and the student, enabling better understanding and planning in order to provide more effective results for the development of both, especially the student. Tool that analyzes the method, the application, as well as the result, providing reflections and important discoveries that contribute to the advances of the agents involved. This scenario pointed to the following problem: What has been discussed in the last 05 (five) years about the assessment of learning in UFT's master's and doctoral programs, given that a pandemic has been experienced in the world that has had consequences for education? In this sense, this article's general objective is to analyze the theses and dissertations from the Capes bank, produced by the stricto sensu programs at the Federal University of Tocantins, whose object was learning assessment, in the last 5 (five) years. Our research is bibliographic, documentary, descriptive and qualitative. The research showed us that discussions about evaluation are present within this research context, but in a limited way, making us feel the need for more detailed approaches and development of questions for greater contributions to this topic. Avaliação do processo ensino-aprendizagem, necessária para o educador e para o educando, possibilitando melhores compreensões e planejamentos a fim de proporcionar resultados mais eficazes para o desenvolvimento de ambos, principalmente do aluno. Ferramenta que analisa o método, a aplicação, bem como o resultado, proporcionando reflexões e descobertas importantes que contribuem para os avanços dos agentes envolvidos. Este cenário apontou para a seguinte problemática: O que se tem discutido nos últimos 05 (cinco) anos acerca da avaliação da aprendizagem nos programas de mestrado e doutorado da UFT, vez que se vivenciou no mundo uma pandemia que trouxe consequências para a educação? Nesse viés, este artigo tem como objetivo geral: analisar as teses e dissertações do banco da Capes, produzidas pelos programas stricto sensu da Universidade Federal do Tocantins, cujo objeto foi avaliação da aprendizagem, nos últimos 5 (cinco) anos. Nossa pesquisa é bibliográfica, documental, descritiva e qualitativa. A pesquisa nos apontou que as discussões sobre avaliação estão presentes dentro deste contexto de pesquisa, porém de forma limitada, fazendo com que sintamos a necessidade de abordagens e desenvolvimento de questões de forma mais detalhadas para maiores contribuições a esta temática. 2024-10-25T14:08:21Z 2024-10-25T14:08:21Z 2024-10-25 Artigo SANTOS, Elton Alves dos. A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes. 2023. 26f. Artigo de graduação (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2024. http://hdl.handle.net/11612/7077 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Avaliação da aprendizagem
BDTD
Ensino e aprendizagem
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Avaliação da aprendizagem
BDTD
Ensino e aprendizagem
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Santos, Elton Alves dos
A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes
topic_facet Avaliação da aprendizagem
BDTD
Ensino e aprendizagem
Educação
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Assessment of the teaching-learning process, necessary for the educator and the student, enabling better understanding and planning in order to provide more effective results for the development of both, especially the student. Tool that analyzes the method, the application, as well as the result, providing reflections and important discoveries that contribute to the advances of the agents involved. This scenario pointed to the following problem: What has been discussed in the last 05 (five) years about the assessment of learning in UFT's master's and doctoral programs, given that a pandemic has been experienced in the world that has had consequences for education? In this sense, this article's general objective is to analyze the theses and dissertations from the Capes bank, produced by the stricto sensu programs at the Federal University of Tocantins, whose object was learning assessment, in the last 5 (five) years. Our research is bibliographic, documentary, descriptive and qualitative. The research showed us that discussions about evaluation are present within this research context, but in a limited way, making us feel the need for more detailed approaches and development of questions for greater contributions to this topic.
author_additional Souza, Luciane Silva de
author_additionalStr Souza, Luciane Silva de
format Artigo
author Santos, Elton Alves dos
title A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes
title_short A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes
title_full A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes
title_fullStr A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes
title_full_unstemmed A avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da UFT, na Capes
title_sort avaliação no processo de ensino e aprendizagem no âmbito escolar: banco de teses e dissertações da uft, na capes
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/7077
_version_ 1816126049541423104
score 11.755432