Artigo

Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará

The closure of multisert schools in Brazil has been constant in recent years, and it expands the nucleation model that occurs in this system. The article analyzes how the closure process took place in a field school in Abaetetuba (PA) and its implications in the community where it was inserted...

ver descrição completa

Autor principal: NOVAES, Antônia Correa
Outros Autores: SOUSA, Deusa Maria de, FORMIGOSA, Marcos Marques
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade do Estado do Rio de Janeiro 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14062
id ir-2011-14062
recordtype dspace
spelling ir-2011-140622023-08-29T14:53:38Z Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará Rural educations: an analysis of the closing process in a field school in Abaetetuba, State of Pará Edicación rural: análisis del proceso de cierre en una escuela rural en Abaetetuba, Estado de Pará NOVAES, Antônia Correa SOUSA, Deusa Maria de FORMIGOSA, Marcos Marques Educação do campo Escolas multisseriadas Nucleação de escolas Rural education Multisert schools Nucleation of schools The closure of multisert schools in Brazil has been constant in recent years, and it expands the nucleation model that occurs in this system. The article analyzes how the closure process took place in a field school in Abaetetuba (PA) and its implications in the community where it was inserted. The research has followed the methodological assumptions of oral history, with interviews with four local residents, from a qualitative perspective. We also present that the extinction of the field school did not consider the impacts that could cause to students` families of multigrade classes, who had to join to the use of school transportation, which requires supervision and improvement, in order to avoid the rural exodus. O fechamento de escolas multisseriadas no Brasil tem sido constante nos últimos anos e amplia o modelo de nucleação que ocorre nesse sistema. O artigo analisa como aconteceu o processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba (PA) e suas implicações para a comunidade onde estava inserida. A pesquisa seguiu os pressupostos metodológicos da história oral, com entrevista a quatro moradores da localidade, numa perspectiva qualitativa. Evidenciamos, ainda, que a extinção da escola do campo não levou em consideração os impactos que poderiam ocasionar às famílias dos alunos das turmas de multissérie, os quais tiveram que aderir ao uso do transporte escolar, que necessita de uma fiscalização e melhorias, no intento de evitar o êxodo rural. El cierre de escuelas multigrados en Brasil ha sido constante en los últimos años, y amplía la técnica de nucleación que se produce en este sistema. El artículo analiza cómo se llevó a cabo el proceso de cierre de una escuela rural en Abaetetuba (PA) y sus implicaciones en la comunidad donde se insertó. La investigación siguió los supuestos metodológicos de la historia oral, con entrevistas con cuatro residentes locales, desde una perspectiva cualitativa. También demostramos que la extinción de la escuela rural no tuvo en cuenta los impactos que podían causar a las familias de los estudiantes de las clases multigrado, que tenían que adherirse al uso del transporte escolar, que requiere supervisión y mejora, para evitar el éxodo rural. UFPA - Universidade Federal do Pará 2022-03-25T16:29:10Z 2022-03-25T16:29:10Z 2021 Artigo de Periódico NOVAES, Antônia Correa; SOUSA, Deusa Maria de; FORMIGOSA, Marcos Marques. Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará. Periferia, online, v. 13, n. 1, p, 177-195, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.12957/periferia.2021.54613. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14062. Acesso em:. 1984-9540 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14062 10.12957/periferia.2021.54613 por Periferia Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade do Estado do Rio de Janeiro Brasil UERJ https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/54613
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação do campo
Escolas multisseriadas
Nucleação de escolas
Rural education
Multisert schools
Nucleation of schools
spellingShingle Educação do campo
Escolas multisseriadas
Nucleação de escolas
Rural education
Multisert schools
Nucleation of schools
NOVAES, Antônia Correa
Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará
topic_facet Educação do campo
Escolas multisseriadas
Nucleação de escolas
Rural education
Multisert schools
Nucleation of schools
description The closure of multisert schools in Brazil has been constant in recent years, and it expands the nucleation model that occurs in this system. The article analyzes how the closure process took place in a field school in Abaetetuba (PA) and its implications in the community where it was inserted. The research has followed the methodological assumptions of oral history, with interviews with four local residents, from a qualitative perspective. We also present that the extinction of the field school did not consider the impacts that could cause to students` families of multigrade classes, who had to join to the use of school transportation, which requires supervision and improvement, in order to avoid the rural exodus.
format Artigo
author NOVAES, Antônia Correa
author2 SOUSA, Deusa Maria de
FORMIGOSA, Marcos Marques
author2Str SOUSA, Deusa Maria de
FORMIGOSA, Marcos Marques
title Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará
title_short Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará
title_full Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará
title_fullStr Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará
title_full_unstemmed Educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em Abaetetuba, Estado do Pará
title_sort educação do campo: uma análise do processo de fechamento de uma escola do campo em abaetetuba, estado do pará
publisher Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14062
_version_ 1787148840798781440
score 11.755432