Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias

This work approaches the reality of the schools of the vicinal Chico Elias located in the Transamazonic Highway, in Pacajá Pará. In this sense, this work had as objective to make an analysis of the situation of the vicinal schools and the valorization of the same for the diverse forms of contexts...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Fernando da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1182
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1182
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-11822023-06-02T14:19:59Z Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias COSTA, Fernando da Silva SILVA, Marcio Rogério da http://lattes.cnpq.br/1136612613285395 Educação rural Politica educacional Educação e estado CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL This work approaches the reality of the schools of the vicinal Chico Elias located in the Transamazonic Highway, in Pacajá Pará. In this sense, this work had as objective to make an analysis of the situation of the vicinal schools and the valorization of the same for the diverse forms of contexts introduced in the field school environment. Thus, a study on the factors that cause difficulties in the full development of the school activities in the vicinal to arrive at a consideration on the subject, was carried out the methodology, using a qualitative approach of bibliographical research, of several authors that discuss about the theme and information collection through the field study, about the problems that interfere in the teaching and learning process of the students. The research concluded that the actions carried out in the said vicinal in relation to the schools do not happen in a contextualized way with the reality of the same, having, therefore, the need for an educational policy approach geared to a rural perspective and with connected educational practices of the local context. For the lack of this educational policy inherent to the contexts of the rural school has become more discouraged and disinterested by students and teachers in the local school community. Este trabalho faz uma abordagem sobre a realidade das escolas da vicinal Chico Elias sito a Rodovia Transamazônica, em Pacajá Pará. Neste sentido, este trabalho teve como objetivo fazer uma análise da situação das escolas da vicinal e a valorização das mesmas para as diversas formas de contextos distintos introduzidos no ambiente da escola do campo. Assim, um estudo sobre os fatores que causam dificuldades no pleno desenvolvimento das atividades escolares na vicinal para se chegar a uma consideração sobre o assunto, foi realizada a metodologia, utilizandose de abordagem qualitativa de pesquisas bibliográficas, de vários autores que discutem sobre o tema e coletas de informações através do estudo de campo, acerca dos problemas que interferem no processo de ensino e aprendizagem dos alunos. A pesquisa concluiu que as ações desenvolvidas na referida vicinal em relação as escolas, não acontecem de forma contextualizada com a realidade das mesmas, tendo assim, a necessidade de uma abordagem política educacional voltada para uma ótica rural e com práticas educativas conectas do contexto local. Pois a falta dessa política educacional inerente aos contextos da escola do campo, tem se constituído em mais desmotivação e desinteresse por parte de alunos e professores na comunidade escolar local. 2019-03-13T14:46:34Z 2019-03-13T14:46:34Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COSTA. Fernando Silva. Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias. 2018. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo) - Faculdade de Etnodiversidade, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Pacajá, Pará, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1182 Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1182 Acesso Aberto 1 CD ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação rural
Politica educacional
Educação e estado
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
spellingShingle Educação rural
Politica educacional
Educação e estado
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
COSTA, Fernando da Silva
Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias
topic_facet Educação rural
Politica educacional
Educação e estado
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::POLITICA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
description This work approaches the reality of the schools of the vicinal Chico Elias located in the Transamazonic Highway, in Pacajá Pará. In this sense, this work had as objective to make an analysis of the situation of the vicinal schools and the valorization of the same for the diverse forms of contexts introduced in the field school environment. Thus, a study on the factors that cause difficulties in the full development of the school activities in the vicinal to arrive at a consideration on the subject, was carried out the methodology, using a qualitative approach of bibliographical research, of several authors that discuss about the theme and information collection through the field study, about the problems that interfere in the teaching and learning process of the students. The research concluded that the actions carried out in the said vicinal in relation to the schools do not happen in a contextualized way with the reality of the same, having, therefore, the need for an educational policy approach geared to a rural perspective and with connected educational practices of the local context. For the lack of this educational policy inherent to the contexts of the rural school has become more discouraged and disinterested by students and teachers in the local school community.
author_additional SILVA, Marcio Rogério da
author_additionalStr SILVA, Marcio Rogério da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author COSTA, Fernando da Silva
title Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias
title_short Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias
title_full Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias
title_fullStr Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias
title_full_unstemmed Precarização das escolas da comunidade escolar da Vicinal Chico Elias
title_sort precarização das escolas da comunidade escolar da vicinal chico elias
publishDate 2019
url http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1182
_version_ 1787154666378756096
score 11.753896