Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica

This present works seeks to deal with neuroscience applied to the field of mathematics, because education must be prioritized and have in itself the application of pedagogical and neuropsychopedagogical methods, in order to benefit the student in their learning process. The objective...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4157
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41572022-07-08T03:00:25Z Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da NUNES, Renato Germano Reis http://lattes.cnpq.br/4662907821707953 Matemática - Estudo e ensino Neurociências Aprendizagem Neuropsicopedagogia Mathematics - Study and teaching Neurosciences Learning Neuropsychopedagogy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This present works seeks to deal with neuroscience applied to the field of mathematics, because education must be prioritized and have in itself the application of pedagogical and neuropsychopedagogical methods, in order to benefit the student in their learning process. The objective of this work is to seek to analyze the main theories of teaching and learning, based on neuroscience, in order to contribute to an increasingly deeper learning in mathematical language by students. To achieve the general objective in question, the following specific objectives are: Conceptualize neuroscience and cognitive neuroscience; investigate the connection between neuroscience and an individual's learning process, mainly in the area of mathematics; analyze and comment about the main theories of learning and among these, highlight which has a greater link with teaching and learning, based on neuroscience. The choice of this theme is justified by the importance of carrying out daily activities such as checking change and the bank account, helping children with their schoolwork, as well as making sense of statistical data and understanding news about health and economics, because the Math is part of our daily lives. In general, people make their decisions based on numerical information, so knowing how to interpret them allows the individual to make better choices throughout his life. The research methodology will be bibliographic research based on document analysis and literary review. Throughout the work, it was possible to present evolutionary aspects of the human brain, neuroscience and its application in cognition and the teaching of mathematics in Brazil. O presente trabalho busca tratar sobre neurociência aplicada ao campo da matemática, isso porque a educação deve ser priorizada e ter em si a aplicação de métodos pedagógicos e neuropsicopedagógicos, no sentido de beneficiar o aluno no seu processo de aprendizagem. O objetivo do presente trabalho é buscar analisar as principais teorias de ensino e aprendizagem, baseando-se na neurociência, no intuito de contribuir com um aprendizado cada vez mais aprofundado na linguagem matemática pelos discentes. Para atingir o objetivo geral em questão, tem-se como objetivos específicos: Conceituar neurociência e neurociência cognitiva; investigar a ligação entre a neurociência e o processo de aprendizagem de um indivíduo, principalmente na área da matemática; analisar as principais teorias da aprendizagem e dentre estas, destacar qual possui um maior vínculo com o ensino e a aprendizagem, baseados na neurociência. A escolha do presente tema justifica-se na importância do exercício das atividades cotidianas como conferir trocos e a conta bancária, auxiliar as crianças em suas tarefas escolares, bem como, dar sentido a dados estatísticos e entender notícias sobre saúde e economia, pois, a matemática faz parte do nosso dia a dia. Em geral, as pessoas tomam as suas decisões com base em informações numéricas, assim, saber interpretá-las, permite que o indivíduo faça melhores escolhas ao longo de sua vida. A metodologia de pesquisa será a de pesquisa bibliográfica pautada na análise documental e revisão literária. Conseguiu-se apresentar ao longo do trabalho aspectos evolutivos do cérebro humano, a neurociência e sua aplicação na cognição e o ensino da matemática no Brasil. 2022-07-07T14:59:31Z 2022-07-07T14:59:31Z 2021-06-03 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da. Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Matemática - Estudo e ensino
Neurociências
Aprendizagem
Neuropsicopedagogia
Mathematics - Study and teaching
Neurosciences
Learning
Neuropsychopedagogy
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Matemática - Estudo e ensino
Neurociências
Aprendizagem
Neuropsicopedagogia
Mathematics - Study and teaching
Neurosciences
Learning
Neuropsychopedagogy
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da
Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
topic_facet Matemática - Estudo e ensino
Neurociências
Aprendizagem
Neuropsicopedagogia
Mathematics - Study and teaching
Neurosciences
Learning
Neuropsychopedagogy
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This present works seeks to deal with neuroscience applied to the field of mathematics, because education must be prioritized and have in itself the application of pedagogical and neuropsychopedagogical methods, in order to benefit the student in their learning process. The objective of this work is to seek to analyze the main theories of teaching and learning, based on neuroscience, in order to contribute to an increasingly deeper learning in mathematical language by students. To achieve the general objective in question, the following specific objectives are: Conceptualize neuroscience and cognitive neuroscience; investigate the connection between neuroscience and an individual's learning process, mainly in the area of mathematics; analyze and comment about the main theories of learning and among these, highlight which has a greater link with teaching and learning, based on neuroscience. The choice of this theme is justified by the importance of carrying out daily activities such as checking change and the bank account, helping children with their schoolwork, as well as making sense of statistical data and understanding news about health and economics, because the Math is part of our daily lives. In general, people make their decisions based on numerical information, so knowing how to interpret them allows the individual to make better choices throughout his life. The research methodology will be bibliographic research based on document analysis and literary review. Throughout the work, it was possible to present evolutionary aspects of the human brain, neuroscience and its application in cognition and the teaching of mathematics in Brazil.
author_additional NUNES, Renato Germano Reis
author_additionalStr NUNES, Renato Germano Reis
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da
title Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
title_short Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
title_full Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
title_fullStr Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
title_full_unstemmed Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
title_sort neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157
_version_ 1787155201042415616
score 11.753735