/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica
This present works seeks to deal with neuroscience applied to the field of mathematics, because education must be prioritized and have in itself the application of pedagogical and neuropsychopedagogical methods, in order to benefit the student in their learning process. The objective...
Autor principal: | SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4157 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41572022-07-08T03:00:25Z Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da NUNES, Renato Germano Reis http://lattes.cnpq.br/4662907821707953 Matemática - Estudo e ensino Neurociências Aprendizagem Neuropsicopedagogia Mathematics - Study and teaching Neurosciences Learning Neuropsychopedagogy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This present works seeks to deal with neuroscience applied to the field of mathematics, because education must be prioritized and have in itself the application of pedagogical and neuropsychopedagogical methods, in order to benefit the student in their learning process. The objective of this work is to seek to analyze the main theories of teaching and learning, based on neuroscience, in order to contribute to an increasingly deeper learning in mathematical language by students. To achieve the general objective in question, the following specific objectives are: Conceptualize neuroscience and cognitive neuroscience; investigate the connection between neuroscience and an individual's learning process, mainly in the area of mathematics; analyze and comment about the main theories of learning and among these, highlight which has a greater link with teaching and learning, based on neuroscience. The choice of this theme is justified by the importance of carrying out daily activities such as checking change and the bank account, helping children with their schoolwork, as well as making sense of statistical data and understanding news about health and economics, because the Math is part of our daily lives. In general, people make their decisions based on numerical information, so knowing how to interpret them allows the individual to make better choices throughout his life. The research methodology will be bibliographic research based on document analysis and literary review. Throughout the work, it was possible to present evolutionary aspects of the human brain, neuroscience and its application in cognition and the teaching of mathematics in Brazil. O presente trabalho busca tratar sobre neurociência aplicada ao campo da matemática, isso porque a educação deve ser priorizada e ter em si a aplicação de métodos pedagógicos e neuropsicopedagógicos, no sentido de beneficiar o aluno no seu processo de aprendizagem. O objetivo do presente trabalho é buscar analisar as principais teorias de ensino e aprendizagem, baseando-se na neurociência, no intuito de contribuir com um aprendizado cada vez mais aprofundado na linguagem matemática pelos discentes. Para atingir o objetivo geral em questão, tem-se como objetivos específicos: Conceituar neurociência e neurociência cognitiva; investigar a ligação entre a neurociência e o processo de aprendizagem de um indivíduo, principalmente na área da matemática; analisar as principais teorias da aprendizagem e dentre estas, destacar qual possui um maior vínculo com o ensino e a aprendizagem, baseados na neurociência. A escolha do presente tema justifica-se na importância do exercício das atividades cotidianas como conferir trocos e a conta bancária, auxiliar as crianças em suas tarefas escolares, bem como, dar sentido a dados estatísticos e entender notícias sobre saúde e economia, pois, a matemática faz parte do nosso dia a dia. Em geral, as pessoas tomam as suas decisões com base em informações numéricas, assim, saber interpretá-las, permite que o indivíduo faça melhores escolhas ao longo de sua vida. A metodologia de pesquisa será a de pesquisa bibliográfica pautada na análise documental e revisão literária. Conseguiu-se apresentar ao longo do trabalho aspectos evolutivos do cérebro humano, a neurociência e sua aplicação na cognição e o ensino da matemática no Brasil. 2022-07-07T14:59:31Z 2022-07-07T14:59:31Z 2021-06-03 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da. Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2021. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Neurociências Aprendizagem Neuropsicopedagogia Mathematics - Study and teaching Neurosciences Learning Neuropsychopedagogy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Matemática - Estudo e ensino Neurociências Aprendizagem Neuropsicopedagogia Mathematics - Study and teaching Neurosciences Learning Neuropsychopedagogy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica |
topic_facet |
Matemática - Estudo e ensino Neurociências Aprendizagem Neuropsicopedagogia Mathematics - Study and teaching Neurosciences Learning Neuropsychopedagogy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This present works seeks to deal with neuroscience applied to the field of
mathematics, because education must be prioritized and have in itself the application
of pedagogical and neuropsychopedagogical methods, in order to benefit the student
in their learning process. The objective of this work is to seek to analyze the main
theories of teaching and learning, based on neuroscience, in order to contribute to an
increasingly deeper learning in mathematical language by students. To achieve the
general objective in question, the following specific objectives are: Conceptualize
neuroscience and cognitive neuroscience; investigate the connection between
neuroscience and an individual's learning process, mainly in the area of
mathematics; analyze and comment about the main theories of learning and among
these, highlight which has a greater link with teaching and learning, based on
neuroscience. The choice of this theme is justified by the importance of carrying out
daily activities such as checking change and the bank account, helping children with
their schoolwork, as well as making sense of statistical data and understanding news
about health and economics, because the Math is part of our daily lives. In general,
people make their decisions based on numerical information, so knowing how to
interpret them allows the individual to make better choices throughout his life. The
research methodology will be bibliographic research based on document analysis
and literary review. Throughout the work, it was possible to present evolutionary
aspects of the human brain, neuroscience and its application in cognition and the
teaching of mathematics in Brazil. |
author_additional |
NUNES, Renato Germano Reis |
author_additionalStr |
NUNES, Renato Germano Reis |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SILVA JÚNIOR, Elias Araújo da |
title |
Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica |
title_short |
Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica |
title_full |
Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica |
title_fullStr |
Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica |
title_full_unstemmed |
Neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica |
title_sort |
neurociência e o ensino da matemática: uma revisão bibliográfica |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4157 |
_version_ |
1787155201042415616 |
score |
11.753735 |