Artigo

Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente

This article is about pedagogical coordination and pedagogical work during the pandemic. The object of study is the work of pedagogical coordination during the time of the pandemic. In this sense, the main objective of this article is to understand the challenges that the pedagogical coordinator fac...

ver descrição completa

Autor principal: CARDOSO, Élida dos Santos
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4462
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4462
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44622022-09-20T03:05:49Z Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente CARDOSO, Élida dos Santos BRÍCIO, Vilma Nonato de http://lattes.cnpq.br/8117409710687344 https://orcid.org/0000-0003-2634-4189 Coordenador/a pedagógico/a Escola Pandemia Trabalho pedagógico Pedagogical coordinator School Pandemic Pedagogical work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article is about pedagogical coordination and pedagogical work during the pandemic. The object of study is the work of pedagogical coordination during the time of the pandemic. In this sense, the main objective of this article is to understand the challenges that the pedagogical coordinator faced with the changes that the new coronavirus pandemic brought to school, in addition to seeking to understand how this professional who studied to coordinate the work teaching at school in person, managed to coordinate it in a virtual way. The research was primarily bibliographic in order to delve into what it means to be a pedagogical coordinator and how the change in the performance of this professional took place and, soon after, a case study to understand how their work of teaching was developed. remotely and what challenges emerged or worsened during this period. For the collection of information, we carried out a narrative interview, when the interviewee narrates about himself/herself, things experienced by him/her. For the analysis of the information, authors such as Saviane (2013), Carvalho (2017) and others were used as theoretical references. As main results, we present the challenges, plans and organizations of the pedagogical work of a coordinator of the public education network in the municipality of Abaetetuba, in addition to her perspectives as pedagogical coordination. Este artigo tem como tema a coordenação pedagógica e o trabalho pedagógico durante a pandemia. O objeto de estudo é o trabalho da coordenação pedagógica durante o tempo da pandemia. Neste sentido, o presente artigo tem como principal objetivo compreender os desafios que o/a coordenador/a pedagógico/a enfrentou com as mudanças que a pandemia do novo coronavírus trouxe para escola, além de buscar entender como esse profissional que estudou para coordenar o trabalho pedagógico na escola presencialmente, conseguiu coordená-la de modo virtual. A pesquisa primeiramente foi de cunho bibliográfico para aprofundar-se em o que é ser um/a coordenador/o pedagógico/a e como se deu a mudança na atuação desse profissional e logo após, um estudo de caso para entender como se desenvolveu seu trabalho de forma remota e quais os desafios surgiram ou se agravaram durante esse período. Para a coleta de informações realizamos uma entrevista narrativa, quando o/a entrevistado/a narra sobre si mesmo, coisas vividas por ele. Para a análise das informações utilizamos como referencial teórico autores/as como Saviane (2013), Carvalho (2017) entre outros/as. Como principais resultados apresentamos os desafios, planejamentos e organizações do trabalho pedagógico de uma coordenadora da rede pública de ensino no município de Abaetetuba, além de suas perspectivas enquanto coordenação pedagógica. 2022-09-19T12:55:20Z 2022-09-19T12:55:20Z 2022-07-20 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo CARDOSO, Élida dos Santos. Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente. Orientador: Vilma Nonato Brício. 2022. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4462. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4462 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Coordenador/a pedagógico/a
Escola
Pandemia
Trabalho pedagógico
Pedagogical coordinator
School
Pandemic
Pedagogical work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Coordenador/a pedagógico/a
Escola
Pandemia
Trabalho pedagógico
Pedagogical coordinator
School
Pandemic
Pedagogical work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CARDOSO, Élida dos Santos
Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente
topic_facet Coordenador/a pedagógico/a
Escola
Pandemia
Trabalho pedagógico
Pedagogical coordinator
School
Pandemic
Pedagogical work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article is about pedagogical coordination and pedagogical work during the pandemic. The object of study is the work of pedagogical coordination during the time of the pandemic. In this sense, the main objective of this article is to understand the challenges that the pedagogical coordinator faced with the changes that the new coronavirus pandemic brought to school, in addition to seeking to understand how this professional who studied to coordinate the work teaching at school in person, managed to coordinate it in a virtual way. The research was primarily bibliographic in order to delve into what it means to be a pedagogical coordinator and how the change in the performance of this professional took place and, soon after, a case study to understand how their work of teaching was developed. remotely and what challenges emerged or worsened during this period. For the collection of information, we carried out a narrative interview, when the interviewee narrates about himself/herself, things experienced by him/her. For the analysis of the information, authors such as Saviane (2013), Carvalho (2017) and others were used as theoretical references. As main results, we present the challenges, plans and organizations of the pedagogical work of a coordinator of the public education network in the municipality of Abaetetuba, in addition to her perspectives as pedagogical coordination.
author_additional BRÍCIO, Vilma Nonato de
author_additionalStr BRÍCIO, Vilma Nonato de
format Artigo
author CARDOSO, Élida dos Santos
title Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente
title_short Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente
title_full Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente
title_fullStr Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente
title_full_unstemmed Coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente
title_sort coordenação pedagógica: o ser coordenador/a e os desafios para coordenar uma escola remotamente
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4462
_version_ 1787155268529815552
score 11.753896