Artigo

O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA

The present study focuses on the presenter the relationship between the Teaching of Geography and Environmental Education (E.A.). Our main objective is a teaching proposal that presents a link between Geography and the teaching themes of E.A. Initially, we make a brief contextualization of the relat...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Andreisson da Conceição
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4899
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4899
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-48992023-01-10T03:00:42Z O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA SANTOS, Andreisson da Conceição BRITO, Adilson Júnior Ishihara http://lattes.cnpq.br/5217224392697515 https://orcid.org/0000-0002-9072-8956 Ensino de Geografia Educação ambiental Prática docente Teaching geography Environmental education Teaching practice CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO The present study focuses on the presenter the relationship between the Teaching of Geography and Environmental Education (E.A.). Our main objective is a teaching proposal that presents a link between Geography and the teaching themes of E.A. Initially, we make a brief contextualization of the relationship between society and nature and its evolution in the distance and differentiation between environment and society, especially when observed under the capitalist logic. In the second part, we conceptualize Environmental Education according to the legal parameters and the understanding of the authors in the area. Subsequently, we present a relationship that could be established between the Geography Teacher and the E.A. in practice, we have re-established the history of the evolution of geographic science and the teaching of the teacher's geographical orientation, to enable the debate of teaching topics.A. Finally, we present a methodological proposal that links geographic themes and environmental education. We used as a teaching methodology the pedagogical practice reality in the state public network. With the accomplishment of the practice it was possible to establish the link between the Teaching of Geography and the Environmental Education in the Teaching Practice. O presente estudo se debruça a apresentar a relação entre o Ensino de Geografia e a Educação ambiental (E.A.). Temos por objetivo principal apresentar uma proposta de ensino que consiga vincular o ensino de Geografia e os temas da E.A. Inicialmente, fazemos uma breve contextualização da relação entre sociedade e natureza e sua evolução no distanciamento e diferenciação entre meio ambiente e sociedade, principalmente quando observadas sob a lógica capitalista. Em sequência conceituamos a Educação Ambiental segundo os parâmetros legais e o entendimento de autores da área. Posteriormente apresentamos a relação que pode ser estabelecida entre o Ensino de Geografia e a E.A. na prática docente, ressaltamos o histórico de evolução que a ciência geográfica e o ensino de geografia passaram para possibilitar o debate dos temas da E.A. Por fim, apresentamos uma proposta metodológica que vincula as temáticas geográficas e a Educação ambiental. Utilizamos como metodologia a prática pedagógica realizada na rede pública estadual de ensino. Com a realização da prática foi possível estabelecer o vinculo entre a o ensino de Geografia e a Educação ambiental na prática docente. 2023-01-06T23:16:14Z 2023-01-06T23:16:14Z 2022-10-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Especialização - Artigo SANTOS, Andreisson da Conceição. O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA. Orientador: Adilson Júnior Ishihara Brito. 2023. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Geografia e Meio Ambiente) – Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4899. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4899 Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino de Geografia
Educação ambiental
Prática docente
Teaching geography
Environmental education
Teaching practice
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Ensino de Geografia
Educação ambiental
Prática docente
Teaching geography
Environmental education
Teaching practice
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
SANTOS, Andreisson da Conceição
O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA
topic_facet Ensino de Geografia
Educação ambiental
Prática docente
Teaching geography
Environmental education
Teaching practice
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description The present study focuses on the presenter the relationship between the Teaching of Geography and Environmental Education (E.A.). Our main objective is a teaching proposal that presents a link between Geography and the teaching themes of E.A. Initially, we make a brief contextualization of the relationship between society and nature and its evolution in the distance and differentiation between environment and society, especially when observed under the capitalist logic. In the second part, we conceptualize Environmental Education according to the legal parameters and the understanding of the authors in the area. Subsequently, we present a relationship that could be established between the Geography Teacher and the E.A. in practice, we have re-established the history of the evolution of geographic science and the teaching of the teacher's geographical orientation, to enable the debate of teaching topics.A. Finally, we present a methodological proposal that links geographic themes and environmental education. We used as a teaching methodology the pedagogical practice reality in the state public network. With the accomplishment of the practice it was possible to establish the link between the Teaching of Geography and the Environmental Education in the Teaching Practice.
author_additional BRITO, Adilson Júnior Ishihara
author_additionalStr BRITO, Adilson Júnior Ishihara
format Artigo
author SANTOS, Andreisson da Conceição
title O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA
title_short O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA
title_full O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA
title_fullStr O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA
title_full_unstemmed O ensino de Geografia e a Educação Ambiental (E.A.): uma proposta de aplicação no ensino no Bairro da Terra Firme – Belém – PA
title_sort o ensino de geografia e a educação ambiental (e.a.): uma proposta de aplicação no ensino no bairro da terra firme – belém – pa
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4899
_version_ 1787155383273390080
score 11.674684