Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira

This article is dedicated to analyzing the following question: what does the law say and what is the reality of the role of pedagogical coordination in the state education network in the municipality of Altamira? The specific objectives are: to identify and describ the activities carried out by the...

ver descrição completa

Autor principal: RODRIGUES, Daiane Leite Velozo
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6141
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6141
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-61412023-09-20T03:05:46Z O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira RODRIGUES, Daiane Leite Velozo BANDEIRA, Marconde Ávila http://lattes.cnpq.br/0723422732260660 https://orcid.org/0000-0001-8414-0761 Coordenação Pedagógica Ensino Médio Altamira Pedagogical Coordination High school CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article is dedicated to analyzing the following question: what does the law say and what is the reality of the role of pedagogical coordination in the state education network in the municipality of Altamira? The specific objectives are: to identify and describ the activities carried out by the pedagogical coordinators and their influence on the students' teaching and learning process, to know the context of the pedagogical coordinator's work and their actions within the scope of state schools in the municipality of Altamira. In the research that gave rise to this writing, document analysis was used as a data collection instrument, which includes documents in the broad sense, not only printed documents, but also photos, magazines, recordings, official institutional documents, among others. In this study, normative documents such as: the Federal Constitution of 1988, the Law of Guidelines and Bases of National Education 9.3940/1996, the National Education Plan 2014/024, the State Education Plan, the School Regulations and the Pedagogical Political Project were analyzed. Considering the objective of this article, it was verified that the normative documents, as the current ones, do not have clarity of reading, that is, the terms were not explicit being these confusing and similar to the verification of the attributions provided to the pedagogical coordinator were not specifically distinguished. In addition, it concludes by emphasizing its importance in the development of school management, in the lives of students and the school community. O presente artigo dedica-se analisar a seguinte questão: o que diz a Lei e o que é a realidade do papel da coordenação pedagógica na rede estadual de educação no município de Altamira? Os objetivos específicos são: identificar e descrever as atividades realizadas pelos coordenadores pedagógicos e sua influência no processo de ensino e aprendizagem dos alunos, conhecer o contexto de atuação do coordenador pedagógico e de suas ações no âmbito das escolas estaduais do município de Altamira. Na pesquisa que deu origem a este escrito foi utilizado como instrumento de coleta de dados análise documental, o que inclui documentos no sentido amplo, sendo não só de documentos impressos, mas de fotos, revistas, gravações, documentos oficiais institucionais, entre outros. Neste estudo foram analisados documentos normativos como: a Constituição Federal de 1988, a Lei de Diretrizes e Bases da educação Nacional 9.3940/1996, o Plano Nacional de Educação 2014/024, o Plano Estadual de Educação, o Regimento Escolar e o Projeto Político Pedagógico. Considerando o objetivo deste artigo, verificou-se que os documentos normativos, como os atuais não possuem clareza de leitura, ou seja, os termos não estavam explícitos sendo estes confusos e similares a verificação das atribuições fornecidas para o coordenador pedagógico não estavam especificamente distinguidas. Além disso, conclui enfatizando sua importância no desenvolvimento da gestão escolar, na vida dos estudantes e da comunidade escolar. 2023-09-19T12:40:47Z 2023-09-19T12:40:47Z 2023-07-10 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RODRIGUES, Daiane Leite Velozo. O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira. Orientador: Marconde Ávila Bandeira. 2023. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6141. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6141 Acesso Aberto Disponível via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Coordenação Pedagógica
Ensino Médio
Altamira
Pedagogical Coordination
High school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Coordenação Pedagógica
Ensino Médio
Altamira
Pedagogical Coordination
High school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
RODRIGUES, Daiane Leite Velozo
O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira
topic_facet Coordenação Pedagógica
Ensino Médio
Altamira
Pedagogical Coordination
High school
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article is dedicated to analyzing the following question: what does the law say and what is the reality of the role of pedagogical coordination in the state education network in the municipality of Altamira? The specific objectives are: to identify and describ the activities carried out by the pedagogical coordinators and their influence on the students' teaching and learning process, to know the context of the pedagogical coordinator's work and their actions within the scope of state schools in the municipality of Altamira. In the research that gave rise to this writing, document analysis was used as a data collection instrument, which includes documents in the broad sense, not only printed documents, but also photos, magazines, recordings, official institutional documents, among others. In this study, normative documents such as: the Federal Constitution of 1988, the Law of Guidelines and Bases of National Education 9.3940/1996, the National Education Plan 2014/024, the State Education Plan, the School Regulations and the Pedagogical Political Project were analyzed. Considering the objective of this article, it was verified that the normative documents, as the current ones, do not have clarity of reading, that is, the terms were not explicit being these confusing and similar to the verification of the attributions provided to the pedagogical coordinator were not specifically distinguished. In addition, it concludes by emphasizing its importance in the development of school management, in the lives of students and the school community.
author_additional BANDEIRA, Marconde Ávila
author_additionalStr BANDEIRA, Marconde Ávila
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author RODRIGUES, Daiane Leite Velozo
title O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira
title_short O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira
title_full O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira
title_fullStr O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira
title_full_unstemmed O coordenador pedagógico e suas ações na Rede Estadual de Educação do Pará no Município de Altamira
title_sort o coordenador pedagógico e suas ações na rede estadual de educação do pará no município de altamira
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6141
_version_ 1787238490103087104
score 11.653393