Artigo

Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental

The work in question is part of the teaching-learning subarea, having the comic strip genre as research object. In addition to qualitative research, there was also bibliographical and methodological research, which is an objective research that presents paths, methods and techniques using the comic...

ver descrição completa

Autor principal: ANJOS, Cibele Menezes dos
Grau: Artigo
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6199
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6199
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-61992023-09-22T03:06:37Z Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental ANJOS, Cibele Menezes dos RUA, Robson Borges http://lattes.cnpq.br/7339534694238282 https://orcid.org/0000-0002-9070-7098 Ensino – Aprendizagem Gênero tirinha Proposta de intervenção Língua portuguesa Teaching – Learning Strip genre Intervention proposal Portuguese language CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM The work in question is part of the teaching-learning subarea, having the comic strip genre as research object. In addition to qualitative research, there was also bibliographical and methodological research, which is an objective research that presents paths, methods and techniques using the comic strip as a pedagogical resource. This work was based on the contributions of the thoughts of some theorists such as: Marcuschi (2008); Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004); Koch and Elias (2008); in the National Curriculum Parameters - PCN (1998) and finally Ramos (2017). In this research, the proposed activities for teaching-learning were divided into axes, each of which will have a total of 2 classes, and there will be a comic strip in each axis for the development of activities. With this, the general objective of this research will be to develop a didactic intervention proposal for the teaching of the Portuguese language with the comic strip genre for students of the 6th year of elementary school, considering the axes of transversal reading, grammar and production of the genre. Thus, the proposals were divided into three axes: a) cross-sectional reading; b) grammar and c) production of the strip genre in which students will be invited to produce the genre on screen. Therefore, this work was due to the wide possibility of using the comic strip genre in teaching and it is hoped that this research can awaken new perspectives of exploring the comic strip genre in the classroom, contributing with the teacher in the formulation of didactic proposals in the Portuguese language discipline. O trabalho em questão se insere na subárea ensino-aprendizagem tendo como objeto de pesquisa o gênero tirinha. Além da pesquisa qualitativa houve também a pesquisa bibliográfica e metodológica que é uma pesquisa objetiva em que apresenta caminhos, métodos e técnicas utilizando a tirinha como recurso pedagógico. Este trabalho foi fundamentado nas contribuições dos pensamentos de alguns teóricos como: Marcuschi (2008); Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004); Koch e Elias (2008); nos Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN (1998) e por fim Ramos (2017). Nessa pesquisa, as propostas de atividades para o ensino-aprendizagem foram divididas em eixos, em que cada um contará com um total de 2 aulas, sendo que haverá uma tirinha em cada eixo para o desenvolvimento das atividades. Com isso, o objetivo geral dessa pesquisa será desenvolver proposta de intervenção didática para o ensino de língua portuguesa com o gênero tirinha para alunos do 6°ano do ensino fundamental, a considerar os eixos de leitura transversal, gramática e produção do gênero. Dessa forma, as propostas foram divididas em três eixos: a) leitura transversal; b) gramática e c) produção do gênero tirinha em que os alunos serão convidados a produzir o gênero em tela. Sendo assim, esse trabalho se deu pela ampla possibilidade de utilizar o gênero tirinha no ensino e espera-se que essa pesquisa possa despertar novas perspectivas de explorar o gênero tirinha na sala de aula, contribuindo com o professor (a) nas formulações de propostas didáticas na disciplina de língua portuguesa. 2023-09-20T21:01:31Z 2023-09-20T21:01:31Z 2023-07-19 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo ANJOS, Cibele Menezes dos. Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental. Orientador: Robson Borges Rua. 2023. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências da Linguagem, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2023. Disponível em:https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6199. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6199 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Ensino – Aprendizagem
Gênero tirinha
Proposta de intervenção
Língua portuguesa
Teaching – Learning
Strip genre
Intervention proposal
Portuguese language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Ensino – Aprendizagem
Gênero tirinha
Proposta de intervenção
Língua portuguesa
Teaching – Learning
Strip genre
Intervention proposal
Portuguese language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
ANJOS, Cibele Menezes dos
Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental
topic_facet Ensino – Aprendizagem
Gênero tirinha
Proposta de intervenção
Língua portuguesa
Teaching – Learning
Strip genre
Intervention proposal
Portuguese language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description The work in question is part of the teaching-learning subarea, having the comic strip genre as research object. In addition to qualitative research, there was also bibliographical and methodological research, which is an objective research that presents paths, methods and techniques using the comic strip as a pedagogical resource. This work was based on the contributions of the thoughts of some theorists such as: Marcuschi (2008); Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004); Koch and Elias (2008); in the National Curriculum Parameters - PCN (1998) and finally Ramos (2017). In this research, the proposed activities for teaching-learning were divided into axes, each of which will have a total of 2 classes, and there will be a comic strip in each axis for the development of activities. With this, the general objective of this research will be to develop a didactic intervention proposal for the teaching of the Portuguese language with the comic strip genre for students of the 6th year of elementary school, considering the axes of transversal reading, grammar and production of the genre. Thus, the proposals were divided into three axes: a) cross-sectional reading; b) grammar and c) production of the strip genre in which students will be invited to produce the genre on screen. Therefore, this work was due to the wide possibility of using the comic strip genre in teaching and it is hoped that this research can awaken new perspectives of exploring the comic strip genre in the classroom, contributing with the teacher in the formulation of didactic proposals in the Portuguese language discipline.
author_additional RUA, Robson Borges
author_additionalStr RUA, Robson Borges
format Artigo
author ANJOS, Cibele Menezes dos
title Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental
title_short Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental
title_full Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental
title_fullStr Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed Gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental
title_sort gênero tirinha: propostas de intervenção didática para alunos do 6° ano do ensino fundamental
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6199
_version_ 1787238478418804736
score 11.653393