Artigo

De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará

This article aims to reflect on an intriguing school phenomenon: the denial of black identity by the students of the State School for Infant and Elementary Education “Bom Pastor”, located in the District of Canaã, in the municipality of Ipixuna do Pará (Brazil). We will discuss the efforts of the po...

ver descrição completa

Autor principal: GUEDES, Odaléia Maria Barbosa
Grau: Artigo
Publicado em: 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-729
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7292020-04-02T03:00:34Z De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará GUEDES, Odaléia Maria Barbosa BRITO, Adilson Júnior Ishihara http://lattes.cnpq.br/5217224392697515 Educação básica Memória Identidade Invisibilidade Basic education Memory Identity Invisibility CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This article aims to reflect on an intriguing school phenomenon: the denial of black identity by the students of the State School for Infant and Elementary Education “Bom Pastor”, located in the District of Canaã, in the municipality of Ipixuna do Pará (Brazil). We will discuss the efforts of the portuguese colonization and the brazilian State to make invisible the identity of the black people, as well as the consequences of the invisibility of the black in the curriculum and didactic materials, as well as its implications in the construction of the black identity of the students of that school. In addition, we point out the importance of black self-identification, its memory and culture, because these are fundamental elements in the construction of the identity of a multicultural and multiethnic nation like Brazil. In this perspective, the decolonization of the School Curriculum is of paramount importance, so that it can assure a more egalitarian education, and at the same time, it seeks the promotion of ethno-racial equity. The school is a space for fomenting the foundations of democracy and where different peoples of multiple identities circulate; it is also a place of various conflicts, since most of the times it does not value the ethnic plurality existing in it, and generally the values of the hegemonic groups are imposed to the detriment of the other ethnic groups. O presente artigo visa refletir sobre um intrigante fenômeno escolar: a negação da Identidade Negra pelos/as alunos/as da Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Bom Pastor, localizada no Distrito de Canaã, município de Ipixuna do Pará. Discutir-se-á o esforço da colonização portuguesa e do Estado brasileiro para invisibilizar a identidade do povo negro, bem como as consequências dessa invisibilidade no currículo e materiais didáticos, assim como suas implicações na construção da identidade negra dos alunos da referida escola. Além disso, aponta-se a importância da autoidentificação negra, sua memória e cultura, pois estes são elementos fundamentais na construção da identidade de uma nação multicultural e multiétnica como é o Brasil. Nessa perspectiva, é de suma importância a descolonização do Currículo, para que possa assegurar uma educação mais igualitária e, ao mesmo tempo, que busque a promoção da equidade racial. A Escola é um espaço de fomentação dos fundamentos da democracia e onde circula diferentes povos de múltiplas identidades, mas é também um local de vários conflitos, pois na maioria das vezes não valoriza a pluralidade étnica existente nela e geralmente os valores dos grupos hegemônicos são impostos, em detrimento dos demais grupos étnicos presentes na sociedade brasileira. 2018-09-25T13:55:08Z 2018-09-25T13:55:08Z 2018-08-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Especialização - Artigo GUEDES, Odaléia Maria Barbosa. De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará. Orientador: Adilson Júnior Ishihara Brito. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Educação básica
Memória
Identidade
Invisibilidade
Basic education
Memory
Identity
Invisibility
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
spellingShingle Educação básica
Memória
Identidade
Invisibilidade
Basic education
Memory
Identity
Invisibility
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
GUEDES, Odaléia Maria Barbosa
De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará
topic_facet Educação básica
Memória
Identidade
Invisibilidade
Basic education
Memory
Identity
Invisibility
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This article aims to reflect on an intriguing school phenomenon: the denial of black identity by the students of the State School for Infant and Elementary Education “Bom Pastor”, located in the District of Canaã, in the municipality of Ipixuna do Pará (Brazil). We will discuss the efforts of the portuguese colonization and the brazilian State to make invisible the identity of the black people, as well as the consequences of the invisibility of the black in the curriculum and didactic materials, as well as its implications in the construction of the black identity of the students of that school. In addition, we point out the importance of black self-identification, its memory and culture, because these are fundamental elements in the construction of the identity of a multicultural and multiethnic nation like Brazil. In this perspective, the decolonization of the School Curriculum is of paramount importance, so that it can assure a more egalitarian education, and at the same time, it seeks the promotion of ethno-racial equity. The school is a space for fomenting the foundations of democracy and where different peoples of multiple identities circulate; it is also a place of various conflicts, since most of the times it does not value the ethnic plurality existing in it, and generally the values of the hegemonic groups are imposed to the detriment of the other ethnic groups.
author_additional BRITO, Adilson Júnior Ishihara
author_additionalStr BRITO, Adilson Júnior Ishihara
format Artigo
author GUEDES, Odaléia Maria Barbosa
title De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará
title_short De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará
title_full De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará
title_fullStr De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará
title_full_unstemmed De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará
title_sort de negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na escola bom pastor, ipixuna do pará
publishDate 2018
url http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729
_version_ 1787154573143572480
score 11.753735