/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará
This article aims to reflect on an intriguing school phenomenon: the denial of black identity by the students of the State School for Infant and Elementary Education “Bom Pastor”, located in the District of Canaã, in the municipality of Ipixuna do Pará (Brazil). We will discuss the efforts of the po...
Autor principal: | GUEDES, Odaléia Maria Barbosa |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-729 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7292020-04-02T03:00:34Z De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará GUEDES, Odaléia Maria Barbosa BRITO, Adilson Júnior Ishihara http://lattes.cnpq.br/5217224392697515 Educação básica Memória Identidade Invisibilidade Basic education Memory Identity Invisibility CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This article aims to reflect on an intriguing school phenomenon: the denial of black identity by the students of the State School for Infant and Elementary Education “Bom Pastor”, located in the District of Canaã, in the municipality of Ipixuna do Pará (Brazil). We will discuss the efforts of the portuguese colonization and the brazilian State to make invisible the identity of the black people, as well as the consequences of the invisibility of the black in the curriculum and didactic materials, as well as its implications in the construction of the black identity of the students of that school. In addition, we point out the importance of black self-identification, its memory and culture, because these are fundamental elements in the construction of the identity of a multicultural and multiethnic nation like Brazil. In this perspective, the decolonization of the School Curriculum is of paramount importance, so that it can assure a more egalitarian education, and at the same time, it seeks the promotion of ethno-racial equity. The school is a space for fomenting the foundations of democracy and where different peoples of multiple identities circulate; it is also a place of various conflicts, since most of the times it does not value the ethnic plurality existing in it, and generally the values of the hegemonic groups are imposed to the detriment of the other ethnic groups. O presente artigo visa refletir sobre um intrigante fenômeno escolar: a negação da Identidade Negra pelos/as alunos/as da Escola Municipal de Ensino Infantil e Fundamental Bom Pastor, localizada no Distrito de Canaã, município de Ipixuna do Pará. Discutir-se-á o esforço da colonização portuguesa e do Estado brasileiro para invisibilizar a identidade do povo negro, bem como as consequências dessa invisibilidade no currículo e materiais didáticos, assim como suas implicações na construção da identidade negra dos alunos da referida escola. Além disso, aponta-se a importância da autoidentificação negra, sua memória e cultura, pois estes são elementos fundamentais na construção da identidade de uma nação multicultural e multiétnica como é o Brasil. Nessa perspectiva, é de suma importância a descolonização do Currículo, para que possa assegurar uma educação mais igualitária e, ao mesmo tempo, que busque a promoção da equidade racial. A Escola é um espaço de fomentação dos fundamentos da democracia e onde circula diferentes povos de múltiplas identidades, mas é também um local de vários conflitos, pois na maioria das vezes não valoriza a pluralidade étnica existente nela e geralmente os valores dos grupos hegemônicos são impostos, em detrimento dos demais grupos étnicos presentes na sociedade brasileira. 2018-09-25T13:55:08Z 2018-09-25T13:55:08Z 2018-08-21 Trabalho de Conclusão de Curso - Especialização - Artigo GUEDES, Odaléia Maria Barbosa. De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará. Orientador: Adilson Júnior Ishihara Brito. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Educação básica Memória Identidade Invisibilidade Basic education Memory Identity Invisibility CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
spellingShingle |
Educação básica Memória Identidade Invisibilidade Basic education Memory Identity Invisibility CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA GUEDES, Odaléia Maria Barbosa De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará |
topic_facet |
Educação básica Memória Identidade Invisibilidade Basic education Memory Identity Invisibility CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This article aims to reflect on an intriguing school phenomenon: the denial of black identity by the students of the State School for Infant and Elementary Education “Bom Pastor”, located in the District of Canaã, in the municipality of Ipixuna do Pará (Brazil). We will discuss the efforts of the portuguese colonization and the brazilian State to make invisible the identity of the black people, as well as the consequences of the invisibility of the black in the curriculum and didactic materials, as well as its implications in the construction of the black identity of the students of that school. In addition, we point out the importance of black self-identification, its memory and culture, because these are fundamental elements in the construction of the identity of a multicultural and multiethnic nation like Brazil. In this perspective, the decolonization of the School Curriculum is of paramount importance, so that it can assure a more egalitarian education, and at the same time, it seeks the promotion of ethno-racial equity. The school is a space for fomenting the foundations of democracy and where different peoples of multiple identities circulate; it is also a place of various conflicts, since most of the times it does not value the ethnic plurality existing in it, and generally the values of the hegemonic groups are imposed to the detriment of the other ethnic groups. |
author_additional |
BRITO, Adilson Júnior Ishihara |
author_additionalStr |
BRITO, Adilson Júnior Ishihara |
format |
Artigo |
author |
GUEDES, Odaléia Maria Barbosa |
title |
De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará |
title_short |
De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará |
title_full |
De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará |
title_fullStr |
De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará |
title_full_unstemmed |
De negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na Escola Bom Pastor, Ipixuna do Pará |
title_sort |
de negro a pardo: memória, identidade e invisibilidade, na escola bom pastor, ipixuna do pará |
publishDate |
2018 |
url |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/729 |
_version_ |
1787154573143572480 |
score |
11.753735 |