Trabalho de Conclusão de Curso

A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária

Evidencing the growth of new technologies in current times, there is a change in the traditional configurations of University Libraries, the electronic medium and network communication present new perspectives of education between librarians and users. Remote learning has reached a relevant space...

ver descrição completa

Autor principal: Lira, Hugo Victor Batista
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6054
id oai:localhost:prefix-6054
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-60542021-12-29T01:59:16Z A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária Virtual training as a support tool for university library users Lira, Hugo Victor Batista Fernandes, Tatiana Brandão http://lattes.cnpq.br/5907956771458160 Inomata, Danielly Oliveira http://lattes.cnpq.br/6976397161261491 Moraes, Claudina Assunção de http://lattes.cnpq.br/1064164487101003 Bibliotecas Universitárias Capacitação Virtual Ensino Remoto CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA Bibliotecas e a Internet Bibliotecas - Serviço de referência Evidencing the growth of new technologies in current times, there is a change in the traditional configurations of University Libraries, the electronic medium and network communication present new perspectives of education between librarians and users. Remote learning has reached a relevant space in education in the new pandemic scenario by Covid-19. This modality is adopted by institutions on an emergency basis, as an alternative to continue the care and teaching-learning process. In this sense, the present work has as general objective to verify the occurrence of in-person and remote training of users and its offer by university libraries in the north and northeast of Brazil, in the period from 2019 to 2020. For this, through the specific objectives, it sought to: Characterize the university library context during a pandemic; Identify the number of user training that took place in person and remotely; Showing the overview of the occurrence of training and the number of assistances before and during the pandemic. The work is configured as a descriptive and exploratory study, with a qualitative and quantitative approach. We used the use of electronic tools such as questionnaires for data collection. The results undermined that virtual training offerings were timely and critical during the pandemic period. It is concluded that the provision of virtual training is essential for the information society that aims at development based on educational, social and other aspects. Evidenciando o crescimento das novas tecnologias nos tempos atuais ocorre-se uma alteração nas configurações tradicionais das Bibliotecas Universitárias, o meio eletrônico e a comunicação em rede apresentam novas perspectivas de educação entre bibliotecários e usuários. O ensino remoto tem alcançado um espaço relevante na educação no novo cenário de pandemia por Covid-19. Tal modalidade adotada por instituições de forma emergencial, como alternativa para dar seguimento no processo de prestamento de atendimento e o ensino-aprendizagem. Neste sentido, o presente trabalho tem como objetivo geral verificar a ocorrência de capacitações presenciais e remotas de usuários e sua oferta pelas bibliotecas universitárias da região norte e nordeste do Brasil, no período de 2019 a 2020. Para isto mediante aos objetivos específicos buscou: Caracterizar o contexto da biblioteca universitária durante a pandemia; Identificar o número de capacitações de usuários ocorridas no presencial e no remoto; Apresentar o panorama da ocorrência de capacitações e o número de atendimentos antes e durante a pandemia. O trabalho se configura como um estudo descritivo e exploratório, com uma abordagem qualitativa e quantitativa. Utilizou-se o uso de ferramentas eletrônica como os questionários para a coleta de dados. Os resultados mostraram que as ofertas de capacitações virtuais foram oportunas e fundamentais durante o período de pandemia. Conclui-se que a oferta de capacitações virtuais é essencial para a sociedade da informação que visa no desenvolvimento pautado nos aspectos educacionais, sociais e outros. 1 Não 2021-12-29T01:59:00Z 2021-12-31 2021-12-29T01:59:00Z 2021-12-03 Trabalho de Conclusão de Curso LIRA, Hugo Victor Batista. A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2021. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6054 por Acesso Aberto Brasil FIC - Faculdade de Informação e Comunicação Manaus (AM) Biblioteconomia -- Bacharelado - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Bibliotecas Universitárias
Capacitação Virtual
Ensino Remoto
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
Bibliotecas e a Internet
Bibliotecas - Serviço de referência
spellingShingle Bibliotecas Universitárias
Capacitação Virtual
Ensino Remoto
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
Bibliotecas e a Internet
Bibliotecas - Serviço de referência
Lira, Hugo Victor Batista
A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária
topic_facet Bibliotecas Universitárias
Capacitação Virtual
Ensino Remoto
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
Bibliotecas e a Internet
Bibliotecas - Serviço de referência
description Evidencing the growth of new technologies in current times, there is a change in the traditional configurations of University Libraries, the electronic medium and network communication present new perspectives of education between librarians and users. Remote learning has reached a relevant space in education in the new pandemic scenario by Covid-19. This modality is adopted by institutions on an emergency basis, as an alternative to continue the care and teaching-learning process. In this sense, the present work has as general objective to verify the occurrence of in-person and remote training of users and its offer by university libraries in the north and northeast of Brazil, in the period from 2019 to 2020. For this, through the specific objectives, it sought to: Characterize the university library context during a pandemic; Identify the number of user training that took place in person and remotely; Showing the overview of the occurrence of training and the number of assistances before and during the pandemic. The work is configured as a descriptive and exploratory study, with a qualitative and quantitative approach. We used the use of electronic tools such as questionnaires for data collection. The results undermined that virtual training offerings were timely and critical during the pandemic period. It is concluded that the provision of virtual training is essential for the information society that aims at development based on educational, social and other aspects.
author_additional Fernandes, Tatiana Brandão
author_additionalStr Fernandes, Tatiana Brandão
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Lira, Hugo Victor Batista
title A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária
title_short A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária
title_full A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária
title_fullStr A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária
title_full_unstemmed A capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária
title_sort capacitação virtual como ferramenta de apoio aos usuários da biblioteca universitária
publisher Brasil
publishDate 2021
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6054
_version_ 1787137449305047040
score 11.653393