Trabalho de Conclusão de Curso

Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte

The present Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, whose objective was to present an initial construction of the state of knowledge of the Course Conclusion Papers that had in their central focus the teaching of Geography in the early years within...

ver descrição completa

Autor principal: Pereira, Alcione da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6197
id oai:localhost:prefix-6197
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-61972025-03-10T20:48:01Z Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte Pereira, Alcione da Silva Alves, Maria Isabel Alonso http://lattes.cnpq.br/1157608326062043 Alencar, Simône de Oliveira Barroso, Francisca Chagas da Silva Ensino de Geografia Teaching Geography Anos Iniciais Região Norte Trabalho de Conclusão de Curso Initial Years State of Knowledge Completion of Course Work North Region CIENCIAS HUMANAS: GEOGRAFIA Geografia - Estudo e ensino Geografia - Pesquisa The present Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, whose objective was to present an initial construction of the state of knowledge of the Course Conclusion Papers that had in their central focus the teaching of Geography in the early years within the scope of public and private universities in the northern region of Brazil. To this end, a survey was developed, which we call in this work, the State of Knowledge about the TCCs produced between 2011 and 2021 in Higher Education Institutions. Regarding the research method, we chose to use a qualitative approach in education, with emphasis on the techniques of literature review and collection and analysis of documentary data. We used as theoretical support authors and actors who discuss the Teaching of Geography in the Early Years, as well as authors who help in discussions about research of the State of Knowledge type. Among the results found, we note that the teaching of Geography in the early years, based on the search descriptors “geography in the early years”, “music in geography teaching” and “geography teaching methodologies”, has not been the stage for academic production in the Course Conclusion Papers, which reveals a certain lack of merit around the theme in the teacher training of pedagogy courses in northern Brazil. Only two TCCs were found, these with productions linked to public institutions. Based on the results found, we consider that Geography in the Initial Years is still not considered an important topic to be worked on in TCCs, which leads to thinking that the teaching of Geography for the mentioned level of education lacks attention in the teacher training offered by the teaching institutions (private and public) in the northern region of Brazil and that many efforts still must be taken so that the reality of research in the teaching of Geography acquires new horizons. O presente Trabalho de Conclusão de Curso foi desenvolvido no Curso de Pedagogia da UFAM/IEAA, cujo objetivo foi apresentar um levantamento no âmbito das universidades públicas e privadas na região norte brasileira, entre 2011 e 2021, dos Trabalhos de Conclusão de Curso que tiveram, em seu foco central, o ensino de Geografia nos anos iniciais. Em relação ao método de pesquisa optou-se na utilização da abordagem qualitativa em educação, com ênfase nas técnicas de revisão de literatura e levantamento e análise de dados documentais. Utilizamos como apoio teórico autores e autoras que discutem o Ensino de Geografia nos Anos Iniciais, bem como autores e autoras que auxiliam nas discussões acerca da pesquisa do tipo Estado do Conhecimento. Dentre os resultados encontrados, notamos que o ensino de Geografia nos Anos iniciais, a partir dos descritores de busca “geografia nos anos iniciais”, “a música no ensino de geografia” e “metodologias do ensino de geografia”, não tem sido palco de produção acadêmica nos Trabalhos de Conclusão de Curso, o que revela certo desmerecimento em torno da temática na formação docente dos cursos de pedagogia no norte brasileiro. Apenas dois TCCs foram encontrados sendo estes com produções vinculadas a instituições públicas, destes, somente um se enquadra no recorte da pesquisa, ou seja, seu foco era os anos Iniciais do Ensino Fundamental. A partir dos resultados encontrados, consideramos que a Geografia nos Anos Iniciais ainda não é considerada um tema importante a ser trabalhado no TCCs, o que remete a pensar que o ensino de Geografia para nível de ensino mencionado carece de atenção nas formações de professores ofertadas pelas instituições de ensino (privadas e pública) na região norte do Brasil e que muitos esforços ainda devem ser tomados para que a realidade da pesquisa no ensino de Geografia adquira novos horizontes. 5 Sim 2022-05-10T02:51:20Z 2022-05-01 2022-05-10T02:51:20Z 2022-04-27 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6197 por Acesso Aberto Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Ensino de Geografia
Teaching Geography
Anos Iniciais
Região Norte
Trabalho de Conclusão de Curso
Initial Years
State of Knowledge
Completion of Course Work
North Region
CIENCIAS HUMANAS: GEOGRAFIA
Geografia - Estudo e ensino
Geografia - Pesquisa
spellingShingle Ensino de Geografia
Teaching Geography
Anos Iniciais
Região Norte
Trabalho de Conclusão de Curso
Initial Years
State of Knowledge
Completion of Course Work
North Region
CIENCIAS HUMANAS: GEOGRAFIA
Geografia - Estudo e ensino
Geografia - Pesquisa
Pereira, Alcione da Silva
Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte
topic_facet Ensino de Geografia
Teaching Geography
Anos Iniciais
Região Norte
Trabalho de Conclusão de Curso
Initial Years
State of Knowledge
Completion of Course Work
North Region
CIENCIAS HUMANAS: GEOGRAFIA
Geografia - Estudo e ensino
Geografia - Pesquisa
description The present Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, whose objective was to present an initial construction of the state of knowledge of the Course Conclusion Papers that had in their central focus the teaching of Geography in the early years within the scope of public and private universities in the northern region of Brazil. To this end, a survey was developed, which we call in this work, the State of Knowledge about the TCCs produced between 2011 and 2021 in Higher Education Institutions. Regarding the research method, we chose to use a qualitative approach in education, with emphasis on the techniques of literature review and collection and analysis of documentary data. We used as theoretical support authors and actors who discuss the Teaching of Geography in the Early Years, as well as authors who help in discussions about research of the State of Knowledge type. Among the results found, we note that the teaching of Geography in the early years, based on the search descriptors “geography in the early years”, “music in geography teaching” and “geography teaching methodologies”, has not been the stage for academic production in the Course Conclusion Papers, which reveals a certain lack of merit around the theme in the teacher training of pedagogy courses in northern Brazil. Only two TCCs were found, these with productions linked to public institutions. Based on the results found, we consider that Geography in the Initial Years is still not considered an important topic to be worked on in TCCs, which leads to thinking that the teaching of Geography for the mentioned level of education lacks attention in the teacher training offered by the teaching institutions (private and public) in the northern region of Brazil and that many efforts still must be taken so that the reality of research in the teaching of Geography acquires new horizons.
author_additional Alves, Maria Isabel Alonso
author_additionalStr Alves, Maria Isabel Alonso
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Pereira, Alcione da Silva
title Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte
title_short Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte
title_full Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte
title_fullStr Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte
title_full_unstemmed Produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os TCCs na Região Norte
title_sort produções acadêmicas acerca do ensino de geografia nos anos iniciais: um olhar para os tccs na região norte
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6197
_version_ 1831969822381965312
score 11.753896