/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D
Regarding the teaching of mathematics, the use of augmented reality accessed through a mobile device presents itself as a rich source of studies related to the teaching of geometry. Thus, this work aims to use an augmented reality application called "Solids RA" as a tool to assist in 3D geometric...
Autor principal: | Silva, Polyana Costa da |
---|---|
Outros Autores: | Lindoso, Diogo Henrique de Araújo, Sena, Graciema Silva de |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7197 |
id |
oai:localhost:prefix-7197 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-71972025-03-10T21:08:44Z Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D Silva, Polyana Costa da Lindoso, Diogo Henrique de Araújo Sena, Graciema Silva de Mafra, Agnes Cristina Oliveira http://buscatextual.http://lattes.cnpq.br/6868423702339380 Morera, Dimas Martinez Oliveira, Disney Douglas de Lima Geometria 1 Geometry 1 Metodologias Ativas 2 Active Methodologies 2 Sólidos RA 3 Solids RA 3 CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICA Regarding the teaching of mathematics, the use of augmented reality accessed through a mobile device presents itself as a rich source of studies related to the teaching of geometry. Thus, this work aims to use an augmented reality application called "Solids RA" as a tool to assist in 3D geometric visualization. Therefore, this work focuses in demonstrate that the use of a technological tool can significantly contribute to the teaching and learning process of high school students. To carry out the work, a lesson plan was developed with a set of activities for teaching geometry that aimed to increase students' visualization and understanding skills using the application. The activities were applied in a 1st-year high school class at a public school in Manaus-AM. To validate the results of the research, a qualitative approach was used, with observation of the students during the activities, analysis of students' responses to the proposed activities, analysis of students' creations in the application, and interviews. The data obtained indicate that the activities carried out using augmented reality through the Solids RA application positively contributed to the development of students' visualization skills. Thus, this work concludes that Solids AR can be used as a support tool for the development of dynamic and attractive class scripts that involve concepts of geometric visualization. Com base no que diz respeito ao ensino da matemática, o uso da realidade aumentada acessada por meio de um dispositivo móvel se apresenta como uma rica fonte de estudos em relação ao ensino de geometria. Com isso, este trabalho busca utilizar um aplicativo de realidade aumentada chamado Sólidos RA, como ferramenta para auxiliar a visualização geométrica em 3D. Portanto, este trabalho tem como objetivo demonstrar que o uso de uma ferramenta tecnológica pode contribuir significativamente no processo de ensino-aprendizagem dos alunos do ensino médio. Para a realização do trabalho, foi elaborado um plano de aula com um conjunto de atividades para o ensino de geometria que visam aumentar as habilidades de visualização e compreensão dos alunos utilizando o aplicativo. As atividades foram aplicadas em uma turma do 1º ano do Ensino Médio, em uma Escola Pública de Manaus-AM. Para validar os resultados da pesquisa, utilizou-se uma abordagem qualitativa, com observação dos alunos durante a realização das atividades, análise das respostas dos alunos às atividades propostas, análise das criações dos alunos no aplicativo e entrevistas. Os dados obtidos indicam que as atividades realizadas com o uso da realidade aumentada por meio do aplicativo Sólidos RA contribuíram positivamente para o desenvolvimento das habilidades de visualização dos alunos. Assim, este trabalho conclui que o Sólidos RA pode ser utilizado como ferramenta de apoio para a elaboração de roteiros de classes dinâmicas e atrativas que envolvam conceitos de visualização geométrica. 5 Sim 2023-12-06T15:48:28Z 2023-12-06T15:48:28Z 2023-04-29 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7197 por Acesso Aberto Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Manaus (AM) Especialização em Ensino de Matemática no Ensino Médio |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Geometria 1 Geometry 1 Metodologias Ativas 2 Active Methodologies 2 Sólidos RA 3 Solids RA 3 CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICA |
spellingShingle |
Geometria 1 Geometry 1 Metodologias Ativas 2 Active Methodologies 2 Sólidos RA 3 Solids RA 3 CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICA Silva, Polyana Costa da Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D |
topic_facet |
Geometria 1 Geometry 1 Metodologias Ativas 2 Active Methodologies 2 Sólidos RA 3 Solids RA 3 CIENCIAS EXATAS: MATEMÁTICA |
description |
Regarding the teaching of mathematics, the use of augmented reality accessed
through a mobile device presents itself as a rich source of studies related to the
teaching of geometry. Thus, this work aims to use an augmented reality application called "Solids RA" as a tool to assist in 3D geometric visualization. Therefore, this work focuses in demonstrate that the use of a technological tool can significantly contribute to the teaching and learning process of high school students. To carry out the work, a lesson plan was developed with a set of activities for teaching geometry that aimed to increase students' visualization and understanding skills using the application. The activities were applied in a 1st-year high school class at a public school in Manaus-AM. To validate the results of the research, a qualitative approach was used, with observation of the students during the activities, analysis of students' responses to the proposed activities, analysis of students' creations in the application, and interviews. The data obtained indicate that the activities carried out using augmented reality through the Solids RA application positively contributed to the development of students' visualization skills. Thus, this work concludes that Solids AR can be used as a support tool for the development of dynamic and attractive class scripts that involve concepts of geometric visualization. |
author_additional |
Mafra, Agnes Cristina Oliveira |
author_additionalStr |
Mafra, Agnes Cristina Oliveira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Silva, Polyana Costa da |
author2 |
Lindoso, Diogo Henrique de Araújo Sena, Graciema Silva de |
author2Str |
Lindoso, Diogo Henrique de Araújo Sena, Graciema Silva de |
title |
Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D |
title_short |
Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D |
title_full |
Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D |
title_fullStr |
Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D |
title_full_unstemmed |
Ensino da Geometria aplicada a realidade 3D |
title_sort |
ensino da geometria aplicada a realidade 3d |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7197 |
_version_ |
1831969988077944832 |
score |
11.753896 |