Trabalho de Conclusão de Curso

A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador

In a world increasingly inundated by digital stimuli and constant distractions, the role of school libraries as centers for encouraging reading and disseminating knowledge is more vital than ever. These spaces are not merely book depots, but environments that can be dynamic, promoting students...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Gisela Bianca Amaral
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8110
id oai:localhost:prefix-8110
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-81102025-03-10T21:10:28Z A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador Silva, Gisela Bianca Amaral Bessa, Amanda de Queiroz http://lattes.cnpq.br/5877639279256994 Fernandes, Tatiana Brandão Torres, Phamela Lima Biblioteca escolar Bibliotecário Mediação da leitura Incentivo à leitura CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA . . In a world increasingly inundated by digital stimuli and constant distractions, the role of school libraries as centers for encouraging reading and disseminating knowledge is more vital than ever. These spaces are not merely book depots, but environments that can be dynamic, promoting students' intellectual curiosity, creativity and personal development. The general objective of this work is to examine the role of the librarian in the reading mediation process, with this, three more specific objectives were developed, with the purpose of developing the research, namely: a) Identify what the incentive actions are reading developed by the librarian; b) verify the necessary requirements for the librarian to act as a reading mediator; c) point out the participation of school management in reading mediation activities. The research is characterized as bibliographic, documentary, field research and case study, of a qualitative nature, with the School of Christian Education as its field, located in Manaus, Amazonas, and as subject the librarian. The data collection instrument was an interview semi structured, applied with the librarian, in which her participation in mediating reading among students was analyzed. Based on the content analysis obtained through the interview, it was found that the library projects have had positive results, generating great student participation during the implementation of the projects. With the results obtained, it is concluded that the library is able to develop its activities, increasingly encouraging reading among students, however, it suffers from a lack of employees for better mediation. Em um mundo cada vez mais inundado por estímulos digitais e distrações constantes, o papel das bibliotecas escolares como centros de incentivo à leitura e disseminação do conhecimento é mais vital do que nunca. Esses espaços não são meramente depósitos de livros, mas sim ambientes que podem ser dinâmicos promovendo a curiosidade intelectual, a criatividade e o desenvolvimento pessoal dos alunos. O presente trabalho tem como objetivo geral, examinar o papel do bibliotecário no processo de mediação da leitura, com isso, foram elaborados mais três objetivos específicos, com o propósito de desenvolver a pesquisa, sendo eles: a) Identificar quais são as ações de incentivo à leitura desenvolvidas pelo bibliotecário; b) verificar os requisitos necessários para que o bibliotecário atue como mediador da leitura; c) apontar a participação da gestão da escola nas atividades de mediação da leitura. A pesquisa é caracterizada como bibliográfica, documental, pesquisa de campo e estudo de caso, de natureza qualitativa, tendo como campo a Escola de Educação Cristã, localizada em Manaus, Amazonas, e como sujeito a bibliotecária O instrumento de coleta de dados foi uma entrevista semiestruturada, aplicada com a bibliotecária, na qual foi analisada sua participação na mediação da leitura entre os alunos. A partir da análise de conteúdo obtida pela entrevista, constatou-se que os projetos da biblioteca têm tido resultados positivos, gerando uma grande participação dos alunos no decorrer da implementação dos projetos. Com os resultados obtidos, conclui-se que a biblioteca consegue desenvolver suas atividades, incentivando cada vez mais a leitura entre os alunos, todavia, sofre com a falta de funcionários para uma melhor mediação. 2 Não 2024-11-07T21:38:18Z 2024-11-07T21:38:18Z 2024-03-26 Trabalho de Conclusão de Curso SILVA, Gisela Bianca Amaral da. A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador. 2024. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8110 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FIC - Faculdade de Informação e Comunicação Manaus (AM) Biblioteconomia -- Bacharelado - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Biblioteca escolar
Bibliotecário
Mediação da leitura
Incentivo à leitura
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
.
.
spellingShingle Biblioteca escolar
Bibliotecário
Mediação da leitura
Incentivo à leitura
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
.
.
Silva, Gisela Bianca Amaral
A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador
topic_facet Biblioteca escolar
Bibliotecário
Mediação da leitura
Incentivo à leitura
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: CIENCIA DA INFORMACAO: BIBLIOTECONOMIA
.
.
description In a world increasingly inundated by digital stimuli and constant distractions, the role of school libraries as centers for encouraging reading and disseminating knowledge is more vital than ever. These spaces are not merely book depots, but environments that can be dynamic, promoting students' intellectual curiosity, creativity and personal development. The general objective of this work is to examine the role of the librarian in the reading mediation process, with this, three more specific objectives were developed, with the purpose of developing the research, namely: a) Identify what the incentive actions are reading developed by the librarian; b) verify the necessary requirements for the librarian to act as a reading mediator; c) point out the participation of school management in reading mediation activities. The research is characterized as bibliographic, documentary, field research and case study, of a qualitative nature, with the School of Christian Education as its field, located in Manaus, Amazonas, and as subject the librarian. The data collection instrument was an interview semi structured, applied with the librarian, in which her participation in mediating reading among students was analyzed. Based on the content analysis obtained through the interview, it was found that the library projects have had positive results, generating great student participation during the implementation of the projects. With the results obtained, it is concluded that the library is able to develop its activities, increasingly encouraging reading among students, however, it suffers from a lack of employees for better mediation.
author_additional Bessa, Amanda de Queiroz
author_additionalStr Bessa, Amanda de Queiroz
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Silva, Gisela Bianca Amaral
title A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador
title_short A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador
title_full A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador
title_fullStr A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador
title_full_unstemmed A biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador
title_sort biblioteca escolar e o incentivo a leitura: papel do bibliotecário como mediador
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8110
_version_ 1831970099702005760
score 11.753735