/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
BACKGROUND: Sexual education is a body of knowledge about human health, emotions, self-protection, well-being, identity, responsibility, consent, and the differentiation of types of touch that others are authorized or not authorized to have with the body of children and adolescents. It is a pathway...
Autor principal: | Braga, Adrieida Andrade |
---|---|
Outros Autores: | Lopes, Jucivana Mateus |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8706 |
id |
oai:localhost:prefix-8706 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-87062025-03-10T21:14:18Z A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica Braga, Adrieida Andrade Lopes, Jucivana Mateus Veras, Alana Carolina Costa 7503935672140154 Nascimento, Roseane Oliveira do http://lattes.cnpq.br/4653931476593854 Caregnato, André Felipe http://lattes.cnpq.br/2443330092097783 http://lattes.cnpq.br/7503935672140154 2443330092097783 alanacveras@gmail.com Cultura corporal do movimento Escola Educação básica Formação docente Gênero Culture of movement School Basic education Teacher training Gender CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . BACKGROUND: Sexual education is a body of knowledge about human health, emotions, self-protection, well-being, identity, responsibility, consent, and the differentiation of types of touch that others are authorized or not authorized to have with the body of children and adolescents. It is a pathway to be followed as a form of prevention against sexual violence. In this context, sexual education is considered a transversal theme in Physical Education. However, it is observed that this theme is not effectively implemented in school Physical Education classes. AIM: To develop a didactic-pedagogical proposal aimed at the integration of the transversal theme of Sexual Education into school Physical Education classes. MATERIALS AND METHODS: This research is a documentary analysis, exploratory and descriptive in nature, of educational guidelines related to Sexual Education in Physical Education, followed by the design of strategies for the effective inclusion of this topic in school Physical Education classes. RESULTS: The National Curriculum Parameters (PCNs) address the transversal theme of Sexual Education through thematic blocks, while other documents (BNCC, RCA) analyzed do not mention the theme. Based on the PCNs, strategies were devised for the inclusion of blocks such as: "Body: Matrix of Sexuality," "Gender Relations," and "Prevention of STIs" within the scope of school Physical Education, in connection with the culture of movement. CONCLUSION: The absence of Sexual Education in teacher training curricula and educational normative documents hinders the systematization and implementation of this theme within schools, and consequently, within school Physical Education classes. Therefore, developing a didactic-pedagogical proposal appears to be the first step toward effectively addressing this theme through Physical Education teachers. Keywords: Culture of movement, school, basic education, teacher training, gender. INTRODUÇÃO: A educação sexual é um conjunto de conhecimentos sobre a saúde do corpo humano, sentimentos, autoproteção, bem-estar, identidade, responsabilidade, consentimento, e a diferenciação dos tipos de toques que os outros estão autorizados ou não para com o corpo da criança e do adolescente, um caminho a ser percorrido como forma de prevenção à violência sexual. Nesse contexto, a educação sexual apresenta-se como tema transversal da Educação Física, contudo, percebe-se a não materialização da temática nas aulas de Educação Física escolar. OBJETIVO GERAL: Elaborar uma proposta didático-pedagógica com vistas para inserção da temática transversal Educação Sexual nas aulas de Educação Física escolar. MATERIAIS E MÉTODOS: Trata-se de uma análise documental, de caráter exploratório e descritivo, das normativas educacionais no tocante a temática Educação Sexual na Educação Física, e posterior delineamento de estratégias para efetiva inserção do tema nas aulas de Educação Física escolar. RESULTADOS: Os PCNs versam sobre a temática transversal Educação Sexual a partir de blocos temáticos enquanto os outros documentos (BNCC, RCA) analisados não mencionam o tema. A partir do proposto pelos PCNs organizou-se as estratégias de inserção dos blocos: corpo: matriz da sexualidade, relações de gênero e prevenção de ISTs no âmbito da Educação Física escolar de maneira atrelada a cultura corporal do movimento. CONSIDERAÇÕES FINAIS: A ausência da temática Educação Sexual nos currículos de formação docente e nos documentos normativos da área educacional dificultam a sistematização e a inserção do tema dentro da escola, e por conseguinte, nas aulas de Educação Física escolar, portanto, a elaboração de uma proposta didático pedagógica parece ser o caminho inicial para a efetiva abordagem da temática por intermédio do professor de Educação Física. Palavras-chave: Cultura corporal do movimento, escola, educação básica, formação docente, gênero. 1 Não 2025-02-21T00:55:06Z 2025-02-21T00:55:06Z 2024-11-26 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8706 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Cultura corporal do movimento Escola Educação básica Formação docente Gênero Culture of movement School Basic education Teacher training Gender CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . |
spellingShingle |
Cultura corporal do movimento Escola Educação básica Formação docente Gênero Culture of movement School Basic education Teacher training Gender CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . Braga, Adrieida Andrade A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica |
topic_facet |
Cultura corporal do movimento Escola Educação básica Formação docente Gênero Culture of movement School Basic education Teacher training Gender CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . |
description |
BACKGROUND: Sexual education is a body of knowledge about human health, emotions, self-protection, well-being, identity, responsibility, consent, and the differentiation of types of touch that others are authorized or not authorized to have with the body of children and adolescents. It is a pathway to be followed as a form of prevention against sexual violence. In this context, sexual education is considered a transversal theme in Physical Education. However, it is observed that this theme is not effectively implemented in school Physical Education classes. AIM: To develop a didactic-pedagogical proposal aimed at the integration of the transversal theme of Sexual Education into school Physical Education classes. MATERIALS AND METHODS: This research is a documentary analysis, exploratory and descriptive in nature, of educational guidelines related to Sexual Education in Physical Education, followed by the design of strategies for the effective inclusion of this topic in school Physical Education classes. RESULTS: The National Curriculum Parameters (PCNs) address the transversal theme of Sexual Education through thematic blocks, while other documents (BNCC, RCA) analyzed do not mention the theme. Based on the PCNs, strategies were devised for the inclusion of blocks such as: "Body: Matrix of Sexuality," "Gender Relations," and "Prevention of STIs" within the scope of school Physical Education, in connection with the culture of movement. CONCLUSION: The absence of Sexual Education in teacher training curricula and educational normative documents hinders the systematization and implementation of this theme within schools, and consequently, within school Physical Education classes. Therefore, developing a didactic-pedagogical proposal appears to be the first step toward effectively addressing this theme through Physical Education teachers.
Keywords: Culture of movement, school, basic education, teacher training, gender. |
author_additional |
Veras, Alana Carolina Costa |
author_additionalStr |
Veras, Alana Carolina Costa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Braga, Adrieida Andrade |
author2 |
Lopes, Jucivana Mateus |
author2Str |
Lopes, Jucivana Mateus |
title |
A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica |
title_short |
A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica |
title_full |
A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica |
title_fullStr |
A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica |
title_full_unstemmed |
A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica |
title_sort |
educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8706 |
_version_ |
1831970267230896128 |
score |
11.755432 |