Trabalho de Conclusão de Curso

A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica

BACKGROUND: Sexual education is a body of knowledge about human health, emotions, self-protection, well-being, identity, responsibility, consent, and the differentiation of types of touch that others are authorized or not authorized to have with the body of children and adolescents. It is a pathway...

ver descrição completa

Autor principal: Braga, Adrieida Andrade
Outros Autores: Lopes, Jucivana Mateus
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8706
id oai:localhost:prefix-8706
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-87062025-03-10T21:14:18Z A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica Braga, Adrieida Andrade Lopes, Jucivana Mateus Veras, Alana Carolina Costa 7503935672140154 Nascimento, Roseane Oliveira do http://lattes.cnpq.br/4653931476593854 Caregnato, André Felipe http://lattes.cnpq.br/2443330092097783 http://lattes.cnpq.br/7503935672140154 2443330092097783 alanacveras@gmail.com Cultura corporal do movimento Escola Educação básica Formação docente Gênero Culture of movement School Basic education Teacher training Gender CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . BACKGROUND: Sexual education is a body of knowledge about human health, emotions, self-protection, well-being, identity, responsibility, consent, and the differentiation of types of touch that others are authorized or not authorized to have with the body of children and adolescents. It is a pathway to be followed as a form of prevention against sexual violence. In this context, sexual education is considered a transversal theme in Physical Education. However, it is observed that this theme is not effectively implemented in school Physical Education classes. AIM: To develop a didactic-pedagogical proposal aimed at the integration of the transversal theme of Sexual Education into school Physical Education classes. MATERIALS AND METHODS: This research is a documentary analysis, exploratory and descriptive in nature, of educational guidelines related to Sexual Education in Physical Education, followed by the design of strategies for the effective inclusion of this topic in school Physical Education classes. RESULTS: The National Curriculum Parameters (PCNs) address the transversal theme of Sexual Education through thematic blocks, while other documents (BNCC, RCA) analyzed do not mention the theme. Based on the PCNs, strategies were devised for the inclusion of blocks such as: "Body: Matrix of Sexuality," "Gender Relations," and "Prevention of STIs" within the scope of school Physical Education, in connection with the culture of movement. CONCLUSION: The absence of Sexual Education in teacher training curricula and educational normative documents hinders the systematization and implementation of this theme within schools, and consequently, within school Physical Education classes. Therefore, developing a didactic-pedagogical proposal appears to be the first step toward effectively addressing this theme through Physical Education teachers. Keywords: Culture of movement, school, basic education, teacher training, gender. INTRODUÇÃO: A educação sexual é um conjunto de conhecimentos sobre a saúde do corpo humano, sentimentos, autoproteção, bem-estar, identidade, responsabilidade, consentimento, e a diferenciação dos tipos de toques que os outros estão autorizados ou não para com o corpo da criança e do adolescente, um caminho a ser percorrido como forma de prevenção à violência sexual. Nesse contexto, a educação sexual apresenta-se como tema transversal da Educação Física, contudo, percebe-se a não materialização da temática nas aulas de Educação Física escolar. OBJETIVO GERAL: Elaborar uma proposta didático-pedagógica com vistas para inserção da temática transversal Educação Sexual nas aulas de Educação Física escolar. MATERIAIS E MÉTODOS: Trata-se de uma análise documental, de caráter exploratório e descritivo, das normativas educacionais no tocante a temática Educação Sexual na Educação Física, e posterior delineamento de estratégias para efetiva inserção do tema nas aulas de Educação Física escolar. RESULTADOS: Os PCNs versam sobre a temática transversal Educação Sexual a partir de blocos temáticos enquanto os outros documentos (BNCC, RCA) analisados não mencionam o tema. A partir do proposto pelos PCNs organizou-se as estratégias de inserção dos blocos: corpo: matriz da sexualidade, relações de gênero e prevenção de ISTs no âmbito da Educação Física escolar de maneira atrelada a cultura corporal do movimento. CONSIDERAÇÕES FINAIS: A ausência da temática Educação Sexual nos currículos de formação docente e nos documentos normativos da área educacional dificultam a sistematização e a inserção do tema dentro da escola, e por conseguinte, nas aulas de Educação Física escolar, portanto, a elaboração de uma proposta didático pedagógica parece ser o caminho inicial para a efetiva abordagem da temática por intermédio do professor de Educação Física. Palavras-chave: Cultura corporal do movimento, escola, educação básica, formação docente, gênero. 1 Não 2025-02-21T00:55:06Z 2025-02-21T00:55:06Z 2024-11-26 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8706 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Cultura corporal do movimento
Escola
Educação básica
Formação docente
Gênero
Culture of movement
School
Basic education
Teacher training
Gender
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
spellingShingle Cultura corporal do movimento
Escola
Educação básica
Formação docente
Gênero
Culture of movement
School
Basic education
Teacher training
Gender
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
Braga, Adrieida Andrade
A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
topic_facet Cultura corporal do movimento
Escola
Educação básica
Formação docente
Gênero
Culture of movement
School
Basic education
Teacher training
Gender
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
description BACKGROUND: Sexual education is a body of knowledge about human health, emotions, self-protection, well-being, identity, responsibility, consent, and the differentiation of types of touch that others are authorized or not authorized to have with the body of children and adolescents. It is a pathway to be followed as a form of prevention against sexual violence. In this context, sexual education is considered a transversal theme in Physical Education. However, it is observed that this theme is not effectively implemented in school Physical Education classes. AIM: To develop a didactic-pedagogical proposal aimed at the integration of the transversal theme of Sexual Education into school Physical Education classes. MATERIALS AND METHODS: This research is a documentary analysis, exploratory and descriptive in nature, of educational guidelines related to Sexual Education in Physical Education, followed by the design of strategies for the effective inclusion of this topic in school Physical Education classes. RESULTS: The National Curriculum Parameters (PCNs) address the transversal theme of Sexual Education through thematic blocks, while other documents (BNCC, RCA) analyzed do not mention the theme. Based on the PCNs, strategies were devised for the inclusion of blocks such as: "Body: Matrix of Sexuality," "Gender Relations," and "Prevention of STIs" within the scope of school Physical Education, in connection with the culture of movement. CONCLUSION: The absence of Sexual Education in teacher training curricula and educational normative documents hinders the systematization and implementation of this theme within schools, and consequently, within school Physical Education classes. Therefore, developing a didactic-pedagogical proposal appears to be the first step toward effectively addressing this theme through Physical Education teachers. Keywords: Culture of movement, school, basic education, teacher training, gender.
author_additional Veras, Alana Carolina Costa
author_additionalStr Veras, Alana Carolina Costa
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Braga, Adrieida Andrade
author2 Lopes, Jucivana Mateus
author2Str Lopes, Jucivana Mateus
title A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
title_short A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
title_full A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
title_fullStr A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
title_full_unstemmed A educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
title_sort educação sexual como tema transversal nas aulas de educação física escolar: uma proposta didático-pedagógica
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8706
_version_ 1831970267230896128
score 11.755432