/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus
This study aims to understand the change in the age profile of students in the Youth and Adult Education (EJA) program, which has become younger according to the Pedagogical Proposal for Youth, Adult, and Elderly Education in the municipal public network of Manaus. The following specific objectives...
Autor principal: | Santos, Thiago Costa dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8787 |
id |
oai:localhost:prefix-8787 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-87872025-03-18T14:45:09Z Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus Santos, Thiago Costa dos Caldas, Edla Cristina Rodrigues http://lattes.cnpq.br/1586747721284754 Caldas, Rafaela Silva Marinho http://lattes.cnpq.br/5902293578015598 edlacristina@ufam.edu.br Juventude EJA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This study aims to understand the change in the age profile of students in the Youth and Adult Education (EJA) program, which has become younger according to the Pedagogical Proposal for Youth, Adult, and Elderly Education in the municipal public network of Manaus. The following specific objectives were defined: to identify who the new subjects of EJA are, to find the possible causes that led them to enroll in EJA, and to define the new demands of today's youth regarding the schooling process. The methodology used was a qualitative approach for the exploratory field research, with a discussion group conducted with students from a second-grade class. The results indicate that these individuals experience their youth in distinct ways, with many having had unsuccessful experiences in school and seeking EJA as an alternative to complete their studies. Moreover, these individuals aspire to further their education in order to gain opportunities for entering the job market. O presente trabalho visa compreender a mudança no perfil etário dos estudantes da EJA, que tem se tornado mais jovem de acordo com a Proposta Pedagógica para Educação de Jovens, Adultos e Idosos da rede pública municipal de Manaus. Para isso foram definidos os seguintes objetivos específicos: Identificar quem são os novos sujeitos da EJA; encontrar as possíveis causas que os levaram a ingressar na EJA e delimitar as novas demandas da juventude atual em relação ao processo de escolarização. Como metodologia utilizou-se a abordagem qualitativa para a pesquisa de campo exploratória com um grupo de discussão realizado com alunos de uma turma do 2o segmento. Os resultados apontam que estes sujeitos vivem sua condição juvenil de maneiras distintas, nota-se que estes possuem passagens mal-sucedidas pela escola e buscam a EJA como uma alternativa para concluir seus estudos. Além disso, os sujeitos anseiam ampliar sua formação educacional a fim de obterem oportunidades de inserção no mercado de trabalho. 1 Não 2025-03-18T14:44:10Z 2025-03-18T14:44:10Z 2024-12-13 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8787 por Acesso Aberto Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Juventude EJA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Juventude EJA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Santos, Thiago Costa dos Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus |
topic_facet |
Juventude EJA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
This study aims to understand the change in the age profile of students in the Youth and Adult Education (EJA) program, which has become younger according to the Pedagogical Proposal for Youth, Adult, and Elderly Education in the municipal public network of Manaus. The following specific objectives were defined: to identify who the new subjects of EJA are, to find the possible causes that led them to enroll in EJA, and to define the new demands of today's youth regarding the schooling process. The methodology used was a qualitative approach for the exploratory field research, with a discussion group conducted with students from a second-grade class. The results indicate that these individuals experience their youth in distinct ways, with many having had unsuccessful experiences in school and seeking EJA as an alternative to complete their studies. Moreover, these individuals aspire to further their education in order to gain opportunities for entering the job market. |
author_additional |
Caldas, Edla Cristina Rodrigues |
author_additionalStr |
Caldas, Edla Cristina Rodrigues |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Santos, Thiago Costa dos |
title |
Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus |
title_short |
Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus |
title_full |
Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus |
title_fullStr |
Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus |
title_full_unstemmed |
Juventude e EJA: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de Manaus |
title_sort |
juventude e eja: perspectivas juvenis em uma escola da rede pública municipal de manaus |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8787 |
_version_ |
1831970282320953344 |
score |
11.755432 |