/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO
This work had as objective to know and to analyze how the Human Rights Education is being worked in the classes from the 1st to the 5th year of Elementary Education of the Municipal Center of Basic Education Profª Lívia Lorene Bueno Maia from the point of view of teachers, pedagogical coordinator...
Autor principal: | Melo, Halyne Alves de |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/1391 |
id |
ir-11612-1391 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-13912019-09-26T06:01:12Z Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO Melo, Halyne Alves de Valadão, Erasmo Baltazar Educação Direitos humanos Cidadania Education Human rights Citizenship Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work had as objective to know and to analyze how the Human Rights Education is being worked in the classes from the 1st to the 5th year of Elementary Education of the Municipal Center of Basic Education Profª Lívia Lorene Bueno Maia from the point of view of teachers, pedagogical coordinators and school director. It was used as instrument of data collection interview involving 01 school director; 01 pedagogical coordinator and 05 teachers from the 1st to 5th year of elementary school. The research was based on authors such as: Vivaldo (2009); Dallari, (2002); Small (2001); Brito (2007), among others, besides documents such as LDB 9394/96 and the Universal Declaration of Human Rights, discuss the subject in question. The paper is organized as follows: the introduction presents a quick overview of the theme; the first section addresses a brief history of Human Rights Education in Brazil. The second section discusses the contributions of human rights education in the educational context. The third section emphasizes the methodological guidelines for conducting this research. The fourth section presents the research findings and in the fifth and last section the final considerations are presented. The study showed that the school unit studied works with human rights education, however, there is still a need for the school community to reflect on the importance of the subject for the integral formation of the student and thus to review the curriculum and insert in the Political Project Pedagogical actions that may favor the strengthening and dissemination of this extremely important theme. Este trabalho tem como objetivo conhecer e analisar como está sendo trabalhada a Educação em Direitos Humanos nas turmas do 1º ao 5º ano do Ensino Fundamental do Centro Municipal de Educação Básica Profª. Lívia Lorene Bueno Maia sob a ótica dos professores, coordenadores pedagógicos e diretora escolar. Utilizou se como instrumento de coleta de dados entrevista envolvendo 01 diretor escolar; 01 coordenador pedagógico e 05 professores das turmas do 1º ao 5º ano do Ensino Fundamental. A pesquisa foi embasada em autores como: Vivaldo (2009); Dallari,( 2002); Pequeno (2001); Brito (2007) dentre outros, além de documentos como a LDB 9394/96 e a Declaração Universal dos Direitos Humanos discutem o tema em questão. O trabalho está organizado da seguinte forma: a introdução apresenta uma visão rápida da temática; a primeira seção aborda um breve histórico da Educação em Direitos Humanos no Brasil. A segunda seção discute as contribuições da educação em direitos humanos no contexto educacional. A terceira seção enfatiza os encaminhamentos metodológicos para realização desta pesquisa. A quarta seção apresenta os achados da pesquisa e na quinta e última seção são apresentadas as considerações finais. O estudo demonstrou que a unidade escolar pesquisada trabalha com a educação em direitos humanos, no entanto ainda há a necessidade de que a comunidade escolar reflita sobre a importância da temática para a formação integral do educando e assim possam rever o currículo e inserir no Projeto Político Pedagógico ações que possam favorecer o fortalecimento e a disseminação dessa temática extremamente importante. 2019-09-25T23:16:23Z 2019-09-25T23:16:23Z 2019-09-25 Artigo MELO, Halyne Alvees. Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO. 2019. 27f. Artigoa(Graduação) - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1391 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Educação Direitos humanos Cidadania Education Human rights Citizenship Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação Direitos humanos Cidadania Education Human rights Citizenship Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Melo, Halyne Alves de Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO |
topic_facet |
Educação Direitos humanos Cidadania Education Human rights Citizenship Educação CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work had as objective to know and to analyze how the Human Rights Education is being
worked in the classes from the 1st to the 5th year of Elementary Education of the Municipal
Center of Basic Education Profª Lívia Lorene Bueno Maia from the point of view of teachers,
pedagogical coordinators and school director. It was used as instrument of data collection
interview involving 01 school director; 01 pedagogical coordinator and 05 teachers from the
1st to 5th year of elementary school. The research was based on authors such as: Vivaldo
(2009); Dallari, (2002); Small (2001); Brito (2007), among others, besides documents such as
LDB 9394/96 and the Universal Declaration of Human Rights, discuss the subject in question.
The paper is organized as follows: the introduction presents a quick overview of the theme;
the first section addresses a brief history of Human Rights Education in Brazil. The second
section discusses the contributions of human rights education in the educational context. The
third section emphasizes the methodological guidelines for conducting this research. The
fourth section presents the research findings and in the fifth and last section the final
considerations are presented. The study showed that the school unit studied works with
human rights education, however, there is still a need for the school community to reflect on
the importance of the subject for the integral formation of the student and thus to review the
curriculum and insert in the Political Project Pedagogical actions that may favor the
strengthening and dissemination of this extremely important theme. |
author_additional |
Valadão, Erasmo Baltazar |
author_additionalStr |
Valadão, Erasmo Baltazar |
format |
Artigo |
author |
Melo, Halyne Alves de |
title |
Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO |
title_short |
Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO |
title_full |
Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO |
title_fullStr |
Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO |
title_full_unstemmed |
Perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de Arraias-TO |
title_sort |
perspectivas da educação em direitos humanos numa escola da rede municipal de arraias-to |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2019 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/1391 |
_version_ |
1787134834371461120 |
score |
11.755432 |