/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019
The present work discussion on internship and teacher training through reporting experiences lived in the Discipline of internship in Geography, which are part of the curricular component of the degree, this constitutes for a fundamental stage in the formation of Geography teachers, because and i...
Autor principal: | SOUSA, Marcos Almeida de |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/4734 |
id |
ir-11612-4734 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-47342023-02-09T06:01:18Z Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 SOUSA, Marcos Almeida de SILVA, Roberto Antero da Estágio Ensino de Geografia Formação de professores Internship Geography teaching Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present work discussion on internship and teacher training through reporting experiences lived in the Discipline of internship in Geography, which are part of the curricular component of the degree, this constitutes for a fundamental stage in the formation of Geography teachers, because and in this first moment that the academic will have contact with the educational reality with his future professional practice area. In this sense, the academic will have experienced in the educational environment, in the observations of the pairing of the school physical structure, teachers' routines, even in the classroom. The research acime to reflect on the process of teacher training in the scope of internship subjects. Because of this, the internship was fundamental to bring discussions, and to report the experiences lived in the internships by the Geography Degree Course. This internship experience took place in two different Schools State High Teacher Silvandira Sousa Lima in 2018, and at State High School Guilherme Dourado. In a complementary way, it was necessary to elaborate a form with objective and qualitative questions, they were sent via application via whastapp to the academic / intern of the Geography Course at the Campus - Cimba in Araguaína - TO, through this questionnaire we had the collection of information about lived experiences and the importance of the internship in the process of formation of future teacher in the teaching of geography. Therefore, the google form was distributed and sent to academics who were present throughout the course, with that teacher already trained in the geography course that I also had contact with. In general, it presents as results the execution of the internship that enabled the future teacher to cave the capacity for theoretical reflection and practices in the future professional practice area. Another relevant aspect of this work was evidence of experiences of pedagogical practices developed in the classroom, having a closer relationship with students, improving knowledge through internships in the granting unit O presente trabalho debate sobre estágio e formação docente por meio de relato experiências vivenciadas na Disciplina de estágio em Geografia, que fazem parte do componente curricular da licenciatura, isso constitui para etapa fundamental na formação de professores de Geografia, pois e nesse primeiro momento que o acadêmico terá o contato com realidade educacional com a sua futura área de atuação profissional. Neste sentido o acadêmico terá vivenciado no ambiente educacional, nas observações do emparelhamento da estrutura física escolar, rotinas de professores, até em sala de aula. A pesquisa teve direcionamento no sentido de refletir no processo de formação de professores no âmbito das disciplinas de estágios. Devido a isso o estágio foi fundamental para trazer discussões, e relatar as experiências vivenciadas nos estágios pelo Curso de Licenciatura em Geografia. Essa vivência do estagiário ocorreu em duas escolas diferentes Colégio Estadual Professora Silvandira Sousa Lima no ano 2018, e no Colégio Estadual Guilherme Dourado. De modo complementar fez-se necessária elaboração de formulário com questões objetiva e qualitativa, foram enviado por meio aplicativo via-whastapp ao acadêmico / estagiário do Curso de Geografia no Campus – Cimba em Araguaína –TO, através desse questionário tivemos a coleta de informações sobre experiências vivenciadas e a importância do estágio no processo de formação de futuro docente no ensino de geografia. Sendo assim, o google formulário foram distribuído e enviado para acadêmicos que tiveram presente ao longo do curso, tendo aquele docente já formado no curso de geografia que também tive contato. De forma geral apresenta como resultados execução do estágio que possibilitou ao futuro docente capacidade de reflexão teórica e práticas da futura área de atuação profissional. Outro aspecto relevante deste trabalho foi evidencia experiências das práticas pedagógica desenvolvida em sala de aula, tendo mais aproximação com alunos, aperfeiçoando o conhecimentos através dos estágios na unidade concedente 2023-02-08T20:51:09Z 2023-02-08T20:51:09Z 2023-02-08 Monografia SOUSA, Marcos Almeida de. Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019. 2020. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2020 http://hdl.handle.net/11612/4734 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Estágio Ensino de Geografia Formação de professores Internship Geography teaching Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Estágio Ensino de Geografia Formação de professores Internship Geography teaching Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS SOUSA, Marcos Almeida de Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 |
topic_facet |
Estágio Ensino de Geografia Formação de professores Internship Geography teaching Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The present work discussion on internship and teacher training through reporting
experiences lived in the Discipline of internship in Geography, which are part of the
curricular component of the degree, this constitutes for a fundamental stage in the
formation of Geography teachers, because and in this first moment that the academic
will have contact with the educational reality with his future professional practice area.
In this sense, the academic will have experienced in the educational environment, in the
observations of the pairing of the school physical structure, teachers' routines, even in
the classroom. The research acime to reflect on the process of teacher training in the
scope of internship subjects. Because of this, the internship was fundamental to bring
discussions, and to report the experiences lived in the internships by the Geography
Degree Course. This internship experience took place in two different Schools State
High Teacher Silvandira Sousa Lima in 2018, and at State High School Guilherme
Dourado. In a complementary way, it was necessary to elaborate a form with objective
and qualitative questions, they were sent via application via whastapp to the academic /
intern of the Geography Course at the Campus - Cimba in Araguaína - TO, through this
questionnaire we had the collection of information about lived experiences and the
importance of the internship in the process of formation of future teacher in the teaching
of geography. Therefore, the google form was distributed and sent to academics who
were present throughout the course, with that teacher already trained in the geography
course that I also had contact with. In general, it presents as results the execution of the
internship that enabled the future teacher to cave the capacity for theoretical reflection
and practices in the future professional practice area. Another relevant aspect of this
work was evidence of experiences of pedagogical practices developed in the classroom,
having a closer relationship with students, improving knowledge through internships in
the granting unit |
author_additional |
SILVA, Roberto Antero da |
author_additionalStr |
SILVA, Roberto Antero da |
format |
Monografia |
author |
SOUSA, Marcos Almeida de |
title |
Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 |
title_short |
Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 |
title_full |
Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 |
title_fullStr |
Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 |
title_full_unstemmed |
Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 |
title_sort |
experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de geografia em araguaína-to no ano de 2018 e 2019 |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/4734 |
_version_ |
1787134163288064000 |
score |
11.653393 |