Monografia

Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019

The present work discussion on internship and teacher training through reporting experiences lived in the Discipline of internship in Geography, which are part of the curricular component of the degree, this constitutes for a fundamental stage in the formation of Geography teachers, because and i...

ver descrição completa

Autor principal: SOUSA, Marcos Almeida de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4734
id ir-11612-4734
recordtype dspace
spelling ir-11612-47342023-02-09T06:01:18Z Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019 SOUSA, Marcos Almeida de SILVA, Roberto Antero da Estágio Ensino de Geografia Formação de professores Internship Geography teaching Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present work discussion on internship and teacher training through reporting experiences lived in the Discipline of internship in Geography, which are part of the curricular component of the degree, this constitutes for a fundamental stage in the formation of Geography teachers, because and in this first moment that the academic will have contact with the educational reality with his future professional practice area. In this sense, the academic will have experienced in the educational environment, in the observations of the pairing of the school physical structure, teachers' routines, even in the classroom. The research acime to reflect on the process of teacher training in the scope of internship subjects. Because of this, the internship was fundamental to bring discussions, and to report the experiences lived in the internships by the Geography Degree Course. This internship experience took place in two different Schools State High Teacher Silvandira Sousa Lima in 2018, and at State High School Guilherme Dourado. In a complementary way, it was necessary to elaborate a form with objective and qualitative questions, they were sent via application via whastapp to the academic / intern of the Geography Course at the Campus - Cimba in Araguaína - TO, through this questionnaire we had the collection of information about lived experiences and the importance of the internship in the process of formation of future teacher in the teaching of geography. Therefore, the google form was distributed and sent to academics who were present throughout the course, with that teacher already trained in the geography course that I also had contact with. In general, it presents as results the execution of the internship that enabled the future teacher to cave the capacity for theoretical reflection and practices in the future professional practice area. Another relevant aspect of this work was evidence of experiences of pedagogical practices developed in the classroom, having a closer relationship with students, improving knowledge through internships in the granting unit O presente trabalho debate sobre estágio e formação docente por meio de relato experiências vivenciadas na Disciplina de estágio em Geografia, que fazem parte do componente curricular da licenciatura, isso constitui para etapa fundamental na formação de professores de Geografia, pois e nesse primeiro momento que o acadêmico terá o contato com realidade educacional com a sua futura área de atuação profissional. Neste sentido o acadêmico terá vivenciado no ambiente educacional, nas observações do emparelhamento da estrutura física escolar, rotinas de professores, até em sala de aula. A pesquisa teve direcionamento no sentido de refletir no processo de formação de professores no âmbito das disciplinas de estágios. Devido a isso o estágio foi fundamental para trazer discussões, e relatar as experiências vivenciadas nos estágios pelo Curso de Licenciatura em Geografia. Essa vivência do estagiário ocorreu em duas escolas diferentes Colégio Estadual Professora Silvandira Sousa Lima no ano 2018, e no Colégio Estadual Guilherme Dourado. De modo complementar fez-se necessária elaboração de formulário com questões objetiva e qualitativa, foram enviado por meio aplicativo via-whastapp ao acadêmico / estagiário do Curso de Geografia no Campus – Cimba em Araguaína –TO, através desse questionário tivemos a coleta de informações sobre experiências vivenciadas e a importância do estágio no processo de formação de futuro docente no ensino de geografia. Sendo assim, o google formulário foram distribuído e enviado para acadêmicos que tiveram presente ao longo do curso, tendo aquele docente já formado no curso de geografia que também tive contato. De forma geral apresenta como resultados execução do estágio que possibilitou ao futuro docente capacidade de reflexão teórica e práticas da futura área de atuação profissional. Outro aspecto relevante deste trabalho foi evidencia experiências das práticas pedagógica desenvolvida em sala de aula, tendo mais aproximação com alunos, aperfeiçoando o conhecimentos através dos estágios na unidade concedente 2023-02-08T20:51:09Z 2023-02-08T20:51:09Z 2023-02-08 Monografia SOUSA, Marcos Almeida de. Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019. 2020. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2020 http://hdl.handle.net/11612/4734 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Estágio
Ensino de Geografia
Formação de professores
Internship
Geography teaching
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Estágio
Ensino de Geografia
Formação de professores
Internship
Geography teaching
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
SOUSA, Marcos Almeida de
Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019
topic_facet Estágio
Ensino de Geografia
Formação de professores
Internship
Geography teaching
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The present work discussion on internship and teacher training through reporting experiences lived in the Discipline of internship in Geography, which are part of the curricular component of the degree, this constitutes for a fundamental stage in the formation of Geography teachers, because and in this first moment that the academic will have contact with the educational reality with his future professional practice area. In this sense, the academic will have experienced in the educational environment, in the observations of the pairing of the school physical structure, teachers' routines, even in the classroom. The research acime to reflect on the process of teacher training in the scope of internship subjects. Because of this, the internship was fundamental to bring discussions, and to report the experiences lived in the internships by the Geography Degree Course. This internship experience took place in two different Schools State High Teacher Silvandira Sousa Lima in 2018, and at State High School Guilherme Dourado. In a complementary way, it was necessary to elaborate a form with objective and qualitative questions, they were sent via application via whastapp to the academic / intern of the Geography Course at the Campus - Cimba in Araguaína - TO, through this questionnaire we had the collection of information about lived experiences and the importance of the internship in the process of formation of future teacher in the teaching of geography. Therefore, the google form was distributed and sent to academics who were present throughout the course, with that teacher already trained in the geography course that I also had contact with. In general, it presents as results the execution of the internship that enabled the future teacher to cave the capacity for theoretical reflection and practices in the future professional practice area. Another relevant aspect of this work was evidence of experiences of pedagogical practices developed in the classroom, having a closer relationship with students, improving knowledge through internships in the granting unit
author_additional SILVA, Roberto Antero da
author_additionalStr SILVA, Roberto Antero da
format Monografia
author SOUSA, Marcos Almeida de
title Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019
title_short Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019
title_full Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019
title_fullStr Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019
title_full_unstemmed Experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de Geografia em Araguaína-TO no ano de 2018 e 2019
title_sort experiencias do estágio supervisionado no processo de formação de professores no ensino de geografia em araguaína-to no ano de 2018 e 2019
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4734
_version_ 1787134163288064000
score 11.653393