Monografia

O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech

The landscape is one of the categories of analysis present in Geography, with art it can be an excellent way to teach Geography in basic education. Therefore, the objective of this work is to analyze the use of art as a methodological resource with the use of the landscape as a means for the cons...

ver descrição completa

Autor principal: MIRANDA, Andressa Natália Goveia
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Art
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6364
id ir-11612-6364
recordtype dspace
spelling ir-11612-63642024-04-01T06:11:19Z O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech MIRANDA, Andressa Natália Goveia RODRIGUES, Jean Carlos Paisagem Arte Ensino Geografia Escolar Landscape Art Teaching School Geography CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA The landscape is one of the categories of analysis present in Geography, with art it can be an excellent way to teach Geography in basic education. Therefore, the objective of this work is to analyze the use of art as a methodological resource with the use of the landscape as a means for the construction of citizenship, which is taught in School Geography. And through the painting of Salvador Dalí to analyze how the landscape can be worked in the classroom, in addition to helping students in the interpretation of historical-geographical facts through painting.The methodology consisted of exploratory research of a qualitative nature, with bibliographic research, production of files, analysis of scientific articles and production of didactic sequences.. From the above, it can be considered that Art can be an ally in the construction of geographic thinking and that the landscape has the power to develop knowledge that promotes interdisciplinarity, in addition to the capacity for comparative, rational and geographical critical thinking of the reality to which it is experienced. A paisagem é uma das categorias de análise presente na Geografia, com a arte ela pode ser um excelente caminho para o ensino de Geografia na educação básica. Para tanto, o objetivo deste trabalho é analisar o uso da arte como recurso metodológico com a utilização da paisagem como meio para a construção da cidadania, que é ensinada na Geografia Escolar. E por meio da pintura de Salvador Dalí analisar como a paisagem pode ser trabalhada em sala, além de auxiliar os estudantes na interpretação de fatos histórico-geográficos através da pintura. A metodologia consistiu na pesquisa de tipo exploratória de cunho qualitativo, com pesquisas bibliográficas, produção de fichamentos, análises de artigos científicos e produção de sequências didáticas. A partir do exposto pode-se considerar que a Arte consegue ser uma aliada na construção do pensamento geográfico e que a paisagem tem o poder de desenvolver conhecimentos que promovam a interdisciplinaridade, além da capacidade de raciocínio comparativo, racional e crítico geográfico da realidade a que se vivencia. 2024-01-29T18:44:38Z 2024-01-29T18:44:38Z 2022-12-13 Monografia MIRANDA, Andressa Natália Goveia. O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech. 2022. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Curso de Geografia ) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2022 http://hdl.handle.net/11612/6364 pt_BR Andressa Natália Goveia Miranda application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Paisagem
Arte
Ensino
Geografia Escolar
Landscape
Art
Teaching
School Geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle Paisagem
Arte
Ensino
Geografia Escolar
Landscape
Art
Teaching
School Geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
MIRANDA, Andressa Natália Goveia
O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech
topic_facet Paisagem
Arte
Ensino
Geografia Escolar
Landscape
Art
Teaching
School Geography
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The landscape is one of the categories of analysis present in Geography, with art it can be an excellent way to teach Geography in basic education. Therefore, the objective of this work is to analyze the use of art as a methodological resource with the use of the landscape as a means for the construction of citizenship, which is taught in School Geography. And through the painting of Salvador Dalí to analyze how the landscape can be worked in the classroom, in addition to helping students in the interpretation of historical-geographical facts through painting.The methodology consisted of exploratory research of a qualitative nature, with bibliographic research, production of files, analysis of scientific articles and production of didactic sequences.. From the above, it can be considered that Art can be an ally in the construction of geographic thinking and that the landscape has the power to develop knowledge that promotes interdisciplinarity, in addition to the capacity for comparative, rational and geographical critical thinking of the reality to which it is experienced.
author_additional RODRIGUES, Jean Carlos
author_additionalStr RODRIGUES, Jean Carlos
format Monografia
author MIRANDA, Andressa Natália Goveia
title O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech
title_short O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech
title_full O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech
title_fullStr O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech
title_full_unstemmed O Ensino Geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de Salvador Dali i Domènech
title_sort o ensino geográfico a partir da arte: a paisagem nas obras de salvador dali i domènech
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6364
_version_ 1797188882525061120
score 11.653393