/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa
This thesis is connected to the research project "Game Based Teaching and Learning method in the Portuguese Language" (UFPA-Campus Castanhal) and it approaches the method about the construction of playful instruments and how it can be useful for teaching the Portuguese Language. Thusly, we used a...
Autor principal: | SILVA, Maria Luana Viana da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2943 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2943 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-29432020-02-14T03:05:14Z Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa Educational games as a learning tool for stressing the tonic of the portuguese language SILVA, Maria Luana Viana da PAIVA, Zilda Laura Ramalho http://lattes.cnpq.br/3059800888421594 Língua portuguesa - Estudo e ensino Jogos educativos Portuguese language - Study and teaching Educational games CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This thesis is connected to the research project "Game Based Teaching and Learning method in the Portuguese Language" (UFPA-Campus Castanhal) and it approaches the method about the construction of playful instruments and how it can be useful for teaching the Portuguese Language. Thusly, we used as a theoretical basis the assumptions of Almeida (2003, 2007), Bechara (2017), Cunha (2017), Fortuna (2011), Luckesi (2014), Kishimoto (2001), Lee (1997), Ney (2012), and others. In this sense, we have as overall objective the results of game based teaching and learning process in regard to the tonic accent of the Portuguese Language; and as specific objectives: 1) To formulate an educational game to assist in the teaching and learning process of tonic accent; 2) To substantiate that educational games can provide the learning of tonic accentuation in a useful way. As follows, our methodological procedures are based on a interpretative qualitative research based on the theorists: Gil (2006), Lüdke and André (1986) and Ohuschi (2006). With the results achieved, we highlight the fact that through the game based teaching it was possible a easier way to learn the tonic accent, in addition to a pleasant and useful interaction. Este trabalho encontra-se vinculado ao Projeto de pesquisa “A Ludicidade no processo de ensino e de aprendizagem da Língua Portuguesa” (UFPA-Campus Castanhal) e aborda a importância da construção de instrumentos lúdicos para o ensino da Língua Portuguesa. Para tanto, usamos como base teórica os pressupostos de Almeida (2003, 2007), Bechara (2017), Cunha (2017), Fortuna (2011), Luckesi (2014), Kishimoto (2001), Lee (1997), Ney (2012), entre outros. Nesse sentido, temos como objetivo geral refletir sobre a utilização de jogos educativos no processo de ensino e de aprendizagem da acentuação tônica da Língua Portuguesa; e como objetivos específicos: 1) Elaborar um jogo educativo para auxiliar no processo de ensino e de aprendizagem da acentuação tônica; 2) Verificar se os jogos educativos podem proporcionar a aprendizagem da acentuação tônica de forma reflexiva. Dessa forma, nossos procedimentos metodológicos estão pautados numa pesquisa do tipo qualitativo-interpretativa e de natureza aplicada com base nos teóricos: Gil (2006), Lüdke e André (1986) e Ohuschi (2006). Dentre os resultados alcançados, destaca-se a constatação de que por meio dos jogos educativos há a facilitação da aprendizagem do assunto acentuação tônica, além da interação prazerosa e reflexiva. 2020-02-13T18:13:44Z 2020-02-13T18:13:44Z 2019-07-22 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Maria Luana Viana da. Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa) -- Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2943. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2943 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Língua portuguesa - Estudo e ensino Jogos educativos Portuguese language - Study and teaching Educational games CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Língua portuguesa - Estudo e ensino Jogos educativos Portuguese language - Study and teaching Educational games CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES SILVA, Maria Luana Viana da Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa |
topic_facet |
Língua portuguesa - Estudo e ensino Jogos educativos Portuguese language - Study and teaching Educational games CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
This thesis is connected to the research project "Game Based Teaching and Learning method
in the Portuguese Language" (UFPA-Campus Castanhal) and it approaches the method about
the construction of playful instruments and how it can be useful for teaching the Portuguese
Language. Thusly, we used as a theoretical basis the assumptions of Almeida (2003, 2007),
Bechara (2017), Cunha (2017), Fortuna (2011), Luckesi (2014), Kishimoto (2001), Lee
(1997), Ney (2012), and others. In this sense, we have as overall objective the results of game
based teaching and learning process in regard to the tonic accent of the Portuguese Language;
and as specific objectives: 1) To formulate an educational game to assist in the teaching and
learning process of tonic accent; 2) To substantiate that educational games can provide the
learning of tonic accentuation in a useful way. As follows, our methodological procedures are
based on a interpretative qualitative research based on the theorists: Gil (2006), Lüdke and
André (1986) and Ohuschi (2006). With the results achieved, we highlight the fact that
through the game based teaching it was possible a easier way to learn the tonic accent, in
addition to a pleasant and useful interaction. |
author_additional |
PAIVA, Zilda Laura Ramalho |
author_additionalStr |
PAIVA, Zilda Laura Ramalho |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SILVA, Maria Luana Viana da |
title |
Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa |
title_short |
Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa |
title_full |
Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa |
title_fullStr |
Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa |
title_full_unstemmed |
Jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa |
title_sort |
jogos educativos como ferramenta de aprendizagem da acentuação tônica da língua portuguesa |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/2943 |
_version_ |
1787154943494324224 |
score |
11.755432 |