Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades

This Course Conclusion Paper (CBT) was produced from a qualitative approach field research, motivated by the question: How can the teacher enable the teaching and learning of basic operations for the understanding of students? For this question we aim to seek methodological...

ver descrição completa

Autor principal: RIBEIRO, Fernando Gleison de Jesus
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4176
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4176
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41762022-07-12T03:05:35Z Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades RIBEIRO, Fernando Gleison de Jesus SOARES, Maria Eliana http://lattes.cnpq.br/9877259421987347 https://orcid.org/0000-0001-8269-6184 Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Mathematics - Study and teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This Course Conclusion Paper (CBT) was produced from a qualitative approach field research, motivated by the question: How can the teacher enable the teaching and learning of basic operations for the understanding of students? For this question we aim to seek methodological strategies that help teachers and students in the operationalization of basic operations. For which it was necessary to know some didactic methods for teaching and learning the four basic operations of mathematics. Thus, a survey was conducted with 48 students from a school of the state education network of the city of Castanhal / PA, where were interviewed 24 students of 7th grade and 24 students of the 1st grade, each student answered 12 questions. multiple choice and four questions with mathematical resolutions, each of which referred to a basic operation. The data collected in the research show that the greatest difficulty of students in mathematical content is the lack of mastery of basic operations, especially the division. Este Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) foi produzido a partir de uma pesquisa de campo de abordagem qualitativa, motivado pela indagação: De que maneira o professor pode viabilizar o ensino e aprendizagem das operações básicas para a compreensão dos estudantes? Para esta indagação objetivamos buscar estratégias metodológicas que auxiliem professores e alunos na operacionalização das operações básicas. Para o qual fez-se necessário conhecer alguns métodos didáticos para o ensino e aprendizagem das quatro operações básicas da Matemática. Assim, foi realizada uma pesquisa com 48 alunos de uma escola da rede estadual de educação do município de Castanhal/PA, onde foram entrevistados 24 alunos do 7º ano do ensino fundamental e 24 alunos do 1º ano do ensino médio, cada aluno respondeu 12 perguntas de múltiplas escolhas e quatro perguntas com resoluções matemáticas, na qual cada uma era referente a uma operação básica. Os dados coletados na pesquisa mostram que a maior dificuldade dos alunos em conteúdos matemáticos está na falta de domínio das operações básicas, em especial a divisão. 2022-07-11T13:57:35Z 2022-07-11T13:57:35Z 2019-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RIBEIRO, Fernando Gleison de Jesus. Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4176. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4176 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Mathematics - Study and teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Mathematics - Study and teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
RIBEIRO, Fernando Gleison de Jesus
Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades
topic_facet Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Mathematics - Study and teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This Course Conclusion Paper (CBT) was produced from a qualitative approach field research, motivated by the question: How can the teacher enable the teaching and learning of basic operations for the understanding of students? For this question we aim to seek methodological strategies that help teachers and students in the operationalization of basic operations. For which it was necessary to know some didactic methods for teaching and learning the four basic operations of mathematics. Thus, a survey was conducted with 48 students from a school of the state education network of the city of Castanhal / PA, where were interviewed 24 students of 7th grade and 24 students of the 1st grade, each student answered 12 questions. multiple choice and four questions with mathematical resolutions, each of which referred to a basic operation. The data collected in the research show that the greatest difficulty of students in mathematical content is the lack of mastery of basic operations, especially the division.
author_additional SOARES, Maria Eliana
author_additionalStr SOARES, Maria Eliana
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author RIBEIRO, Fernando Gleison de Jesus
title Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades
title_short Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades
title_full Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades
title_fullStr Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades
title_full_unstemmed Explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades
title_sort explorando as operações básicas da matemática: limites e possibilidades
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4176
_version_ 1787155208634105856
score 11.753735