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Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
O uso do scratch como ferramenta de contextualização matemática
This research entitled The use of scratch as a mathematical contextualization tool was developed with the aim of helping to correct a deficiency that is evident in education: the lack of resources and adapted materials to contextualize the teaching of mathematics in underserved communities. Ob...
Autor principal: | SANTOS, Lucas Carvalho dos |
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Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-61442024-02-16T14:40:52Z O uso do scratch como ferramenta de contextualização matemática SANTOS, Lucas Carvalho dos MORBACH, Joelma Scratch Materiais adaptado Tecnologias digitais de informação e comunicação Jogo eletrônico CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This research entitled The use of scratch as a mathematical contextualization tool was developed with the aim of helping to correct a deficiency that is evident in education: the lack of resources and adapted materials to contextualize the teaching of mathematics in underserved communities. Observing the significant growth of TDICs (Digital Information and Communication Technologies) in recent years, a proposal was sought to create an electronic game using the Scratch platform, to be an alternative and attractive tool for students from these communities who are inserted in a regrettable statistic: the high truancy. The game entitled Mathematical Adventure narrates the daily life of a riverside character who shows how mathematics is found in everyday life, in addition to working on some of the skills and competencies of the BNCC (Common National Curriculum Base), stimulating mathematical thinking and interest in programming languages . In this way, the idea proposes to benefit from the aptitude of the current generation in the use of information technologies to add to the solution of the presented problem. Esta pesquisa intitulada O uso do scratch como ferramenta de contextualização matemática foi desenvolvida com o objetivo de ajudar a corrigir uma deficiência que se evidencia na educação: a falta de recursos e materiais adaptados para contextualizar o ensino de matemática em comunidades carentes. Observando o crescimento significativo das TDICs (Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação) nos últimos anos, buscou-se a proposta de criação de um jogo eletrônico utilizando a plataforma Scratch, para ser uma ferramenta alternativa e atrativa para alunos dessas comunidades que estão inseridos em uma estatística lamentável: a alta evasão escolar. O jogo intitulado Aventura Matemática narra o cotidiano de um personagem ribeirinho que mostra como a matemática se encontra no dia a dia, além de trabalhar algumas das habilidades e competências da BNCC (Base Nacional Comum Curricular), estimulando o pensamento matemático e o interesse pelas linguagens de programação. Desta forma, a ideia propõe aproveitar a aptidão da geração atual no uso das tecnologias de informação para somar à solução do problema apresentado. 2023-09-19T13:14:44Z 2023-09-19T13:14:44Z 2022 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Lucas Carvalho dos. O uso do scratch como ferramenta de contextualização matemática. Orientadora: Joelma Morbach. 2022. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Faculdade de Matemática, Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6144. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6144 Acesso Aberto |
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Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
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This research entitled The use of scratch as a mathematical contextualization tool was
developed with the aim of helping to correct a deficiency that is evident in education: the
lack of resources and adapted materials to contextualize the teaching of mathematics in
underserved communities. Observing the significant growth of TDICs (Digital Information
and Communication Technologies) in recent years, a proposal was sought to create an
electronic game using the Scratch platform, to be an alternative and attractive tool for
students from these communities who are inserted in a regrettable statistic: the high
truancy. The game entitled Mathematical Adventure narrates the daily life of a riverside
character who shows how mathematics is found in everyday life, in addition to working on
some of the skills and competencies of the BNCC (Common National Curriculum Base),
stimulating mathematical thinking and interest in programming languages . In this way,
the idea proposes to benefit from the aptitude of the current generation in the use of
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