/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza
This research aims to study the training of students and the appreciation in space of students in the context of a country school located in a settlement in the municipality of Humaitá-AM, in view of the pedagogical aspects, the challenges encountered by rural education professionals who work at...
Autor principal: | Nascimento, Erilene Guerreiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5865 |
id |
oai:localhost:prefix-5865 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-58652025-03-10T20:34:00Z Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza Nascimento, Erilene Guerreiro Nogueira, Eulina Maria Leite http://lattes.cnpq.br/7518673342621764 Oliveira, Angela Maria Gonçalves de http://lattes.cnpq.br/1047034055749049 Mendonça, Maria de Fátima dos Santos http://lattes.cnpq.br/6205510913798802 https://orcid.org/0000-0002-7725-6464 https://orcid.org/0000-0002-7725-6464 https://orcid.org/0000-0003-1619-8958 https://orcid.org/0000-0003-1619-8958 Educação do Campo Valorização do Espaço Práticas Pedagógicas Estudo CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Formação de alunos Profissionais da educação Educação - Estudo e ensino Escolas do campo Comunidade escolar This research aims to study the training of students and the appreciation in space of students in the context of a country school located in a settlement in the municipality of Humaitá-AM, in view of the pedagogical aspects, the challenges encountered by rural education professionals who work at this school in relation to the physical, pedagogical, administrative structure and how the environment is approached in classes. Our approach is to qualitative research, which was based on Minayo's studies (2009). The data collection instruments were records through photos, data documentary and interview via WhatsApp, because not only our municipality of Humaitá, but the country and the world is experiencing the effect of a pandemic of guest-19, it was also not possible to make the direct observations. The research participants were four (4) teachers and one (1) School pedagogue. Therefore, this theme came from the following question, in the need for analyze how the training of field students and the enhancement of their space works. In this In this sense, this research aimed to analyze the training of students in the field and in the valorization of its space in time and curriculum model that enables growth. Taking into account the importance of an education designed and practiced for children of the field in all respects. More specifically, we seek to understand the context of peasants; know their pedagogical practices and their relationship with the environment. Esta pesquisa tem por finalidade um estudo sobre a formação dos alunos e na valorização no espaço dos alunos no contexto de uma escola do campo que se encontra localizada em um assentamento no município de Humaitá-AM, tendo em vista os aspectos pedagógicos, os desafios encontrados pelos profissionais da educação do campo que atuam nessa escola em relação a estrutura física, pedagógica, administrativa e como é abordado o meio ambiente nas aulas. Temos como abordagem a pesquisa qualitativa, onde baseou-se nos estudos de Minayo (2009). Os instrumentos de coleta de dados foram a registros através de fotos, dados documentais e entrevista via WhatsApp, pois não só o nosso município de Humaitá, mas o país e o mundo vivem o efeito de uma pandemia de convid-19, também não foi possível fazer as observações diretas. Os participantes da pesquisa foram quatro (4) professores e uma (1) Pedagoga da escola. Portanto, essa temática partiu da seguinte questão, na necessidade de analisar como funciona a formação dos alunos do campo e a valorização do seu espaço. Neste sentido, essa pesquisa teve como objetivo geral analisar a formação dos alunos do campo e na valorização do seu espaço no tempo e modelo de currículo que possibilita o crescimento. Levando em consideração a importância de uma educação pensada e praticada para as crianças do campo em todos os aspectos. Mais especificamente buscamos, compreender o contexto dos camponeses; conhecer suas práticas pedagógica e sua relação com o meio ambiente. 2 Não 2021-06-22T00:29:43Z 2021-06-16 2021-06-22T00:29:43Z 2020-12-13 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5865 por Acesso Aberto Brasil Universidade Humaitá-AM Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação do Campo Valorização do Espaço Práticas Pedagógicas Estudo CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Formação de alunos Profissionais da educação Educação - Estudo e ensino Escolas do campo Comunidade escolar |
spellingShingle |
Educação do Campo Valorização do Espaço Práticas Pedagógicas Estudo CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Formação de alunos Profissionais da educação Educação - Estudo e ensino Escolas do campo Comunidade escolar Nascimento, Erilene Guerreiro Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza |
topic_facet |
Educação do Campo Valorização do Espaço Práticas Pedagógicas Estudo CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Formação de alunos Profissionais da educação Educação - Estudo e ensino Escolas do campo Comunidade escolar |
description |
This research aims to study the training of students and the appreciation in
space of students in the context of a country school located in a
settlement in the municipality of Humaitá-AM, in view of the pedagogical aspects, the
challenges encountered by rural education professionals who work at this school in
relation to the physical, pedagogical, administrative structure and how the environment is approached in
classes. Our approach is to qualitative research, which was based on Minayo's studies
(2009). The data collection instruments were records through photos, data
documentary and interview via WhatsApp, because not only our municipality of Humaitá, but the country
and the world is experiencing the effect of a pandemic of guest-19, it was also not possible to make the
direct observations. The research participants were four (4) teachers and one (1)
School pedagogue. Therefore, this theme came from the following question, in the need for
analyze how the training of field students and the enhancement of their space works. In this
In this sense, this research aimed to analyze the training of students in the field and in the
valorization of its space in time and curriculum model that enables growth.
Taking into account the importance of an education designed and practiced for children
of the field in all respects. More specifically, we seek to understand the context of
peasants; know their pedagogical practices and their relationship with the environment. |
author_additional |
Nogueira, Eulina Maria Leite |
author_additionalStr |
Nogueira, Eulina Maria Leite |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Nascimento, Erilene Guerreiro |
title |
Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza |
title_short |
Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza |
title_full |
Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza |
title_fullStr |
Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza |
title_full_unstemmed |
Educação do Campo: um estudo da Escola Municipal Profª Marluce de Carvalho Lobato de Souza |
title_sort |
educação do campo: um estudo da escola municipal profª marluce de carvalho lobato de souza |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2021 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5865 |
_version_ |
1831969764901126144 |
score |
11.755432 |