/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil
The present study is a qualitative and exploratory research based on studies by authors such as CASTELLS and LÉVY related to technological practices inserted in the educational process, but as the main study the teaching-learning process in early childhood education, encouraging the use of TICS/T...
Autor principal: | COSTA, Rayane Camila Chagas |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6089 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6089 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-60892023-09-20T13:12:32Z TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil COSTA, Rayane Camila Chagas COSTA, Renato Pinheiro da http://lattes.cnpq.br/0413733044020733 https://orcid.org/0000-0001-7132-0579 Práticas tecnológicas TIC TDIC GCompris Technological practices ICT CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present study is a qualitative and exploratory research based on studies by authors such as CASTELLS and LÉVY related to technological practices inserted in the educational process, but as the main study the teaching-learning process in early childhood education, encouraging the use of TICS/TDICS as extension resources for pedagogical content. The author Trigueiro (2008) also addresses the use of technology in education, presenting several resources that can be used to make the teaching-learning process more efficient and interactive for students in the classroom. In the educational field, digital games are increasingly gaining ground, in this way the educational software called GCOMPRIS was used as an object of study, due to its wide variety of educational games in a playful, logical way, among others that stimulate the child's senses in a practical and fun way. Aiming at contributing to education in general, encouraging the importance of observing and practicing the inclusion of technological resources that can be used in the classroom, resources that are great allies of teachers, who can adapt them in a practical and playful way, transforming didactics into pedagogy, not only to motivate students, but also to awaken their interest, in a more active and productive participation in the classroom. In addition, technology can facilitate the teaching process, offering interactive, collaborative and accessible resources. It can provide real-time information, allowing exploration of concepts in a more visual and interactive way, and even customize teaching to meet students' needs. O presente estudo trata-se de uma pesquisa qualitativa e exploratória com base em estudos de autores como CASTELLS e LÉVY relacionados as práticas tecnológicas inseridas no processo educacional, porém como estudo principal o processo de ensino aprendizagem na educação infantil, incentivando o uso das TICS/TDICS como recursos de extensão para o conteúdo pedagógico. O autor Trigueiro (2008) também aborda o uso da tecnologia na educação, apresentando diversos recursos que podem ser utilizados para tornar o processo de ensino-aprendizagem mais eficiente e interativo para os alunos em sala de aula. No âmbito educacional os jogos digitais estão cada vez mais ganhando seu espaço, desta forma o Software educacional chamado GCOMPRIS, foi utilizado como objeto de estudo, por sua grande variedade de jogos educacionais em forma lúdica, lógica, dentre outras que estimulam os sentidos da criança de forma prática e divertida. Visando a contribuição na educação de forma geral, estimulando a importância de se observar e praticar a inclusão dos recursos tecnológicos quem podem ser utilizados em sala, recursos estes que são grandes aliados dos professores, que podem adaptá-los de forma prática e lúdica, transformando a didática na pedagogia, não só para motivar os alunos, mais também despertar seu interesse, em uma participação mais ativa e produtiva em sala de aula. Além disso, a tecnologia pode facilitar o processo de ensino, oferecendo recursos interativos, colaborativos e acessíveis. Ela pode fornecer informações em tempo real, permitindo a exploração de conceitos de forma mais visual e interativa, e até mesmo personalizar o ensino para atender às necessidades dos alunos. 2023-09-05T12:32:51Z 2023-09-05T12:32:51Z 2023-07-10 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COSTA, Rayane Camila Chagas. TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil. Orientador: Renato Pinheiro da Costa. 2023.38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6089. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6089 Acesso Aberto Disponível via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Práticas tecnológicas TIC TDIC GCompris Technological practices ICT CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Práticas tecnológicas TIC TDIC GCompris Technological practices ICT CNPQ::CIENCIAS HUMANAS COSTA, Rayane Camila Chagas TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil |
topic_facet |
Práticas tecnológicas TIC TDIC GCompris Technological practices ICT CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The present study is a qualitative and exploratory research based on studies by authors such as
CASTELLS and LÉVY related to technological practices inserted in the educational process,
but as the main study the teaching-learning process in early childhood education, encouraging
the use of TICS/TDICS as extension resources for pedagogical content. The author Trigueiro (2008) also addresses the use of technology in education, presenting several resources that can be used to make the teaching-learning process more efficient and interactive for students in the classroom.
In the educational field, digital games are increasingly gaining ground, in this way the educational software called GCOMPRIS was used as an object of study, due to its wide variety of educational games in a playful, logical way, among others that stimulate the child's senses in a practical and fun way. Aiming at contributing to education in general, encouraging the importance of observing and
practicing the inclusion of technological resources that can be used in the classroom, resources
that are great allies of teachers, who can adapt them in a practical and playful way, transforming
didactics into pedagogy, not only to motivate students, but also to awaken their interest, in a
more active and productive participation in the classroom. In addition, technology can facilitate the teaching process, offering interactive, collaborative and accessible resources. It can provide real-time information, allowing exploration of concepts in a more visual and interactive way, and even customize teaching to meet students' needs. |
author_additional |
COSTA, Renato Pinheiro da |
author_additionalStr |
COSTA, Renato Pinheiro da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
COSTA, Rayane Camila Chagas |
title |
TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil |
title_short |
TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil |
title_full |
TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil |
title_fullStr |
TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil |
title_full_unstemmed |
TICS: o uso do GCompris como recurso tecnológico na educação infantil |
title_sort |
tics: o uso do gcompris como recurso tecnológico na educação infantil |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6089 |
_version_ |
1787238471389151232 |
score |
11.753735 |